Kredyt balonowy to forma kredytu samochodowego, w którym ostatnia rata, zwana ratą balonową, jest najwyższa (stanowi np. 20-40 proc. wartości pojazdu).
Kredyt balonowy spłacany jest w standardowych ratach, oprócz ostatniej płatności, zdecydowanie najwyższej, tzw. raty balonowej. Dzięki takiej konstrukcji kredytu kredytobiorca płaci nieco niższe raty przez cały okres spłaty, kosztem jednej wysokiej raty balonowej na koniec okresu spłaty. Co istotne, takie rozwiązanie pozwala podwyższyć zdolność kredytową, gdyż rata balonowa nie jest wliczana do wysokości kredytu. Przykładowo, klient zamiast spłacać dwuletni kredyt w wysokości 60 tys. zł (raty ponad 2 800 zł) spłaca kredyt na 42 tys. zł (raty ok. 2 000 zł), a brakujące 18 tys. zł wraz z odsetkami uiszcza na koniec okresu spłaty.
Kredyt balonowy przyjmuje nieraz także inną formę - nie spłaty w ratach comiesięcznych, ale dwóch lub kilku płatności, zwykle co rok. Przykładami są tzw. kredyty 50/50, w których połowę wartości pojazdu spłaca się przy nabyciu pojazdu, a pozostałą część np. po roku.
Kredyty balonowe oferowane są przez dealerów samochodowych i we współpracujących z nimi bankach, zarówno klientom indywidualnych jak i przedsiębiorcom. Zwykle taka forma kredytowania dostępna jest wyłącznie dla wybranych modeli, szczególnie w celu ich lepszej sprzedaży.
Banki oferują także możliwość skredytowania raty balonowej, czyli rozłożenia jej na mniejsze płatności. Dlatego niekoniecznie kredyt balonowy jest skierowany wyłącznie do zamożniejszych klientów, których będzie stać na jednorazową płatność raty balonowej w wysokości nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ponadto, jest to ciekawe rozwiązanie dla osób często wymieniających auta - zamiast regulować wysoką ratę balonową, można dokonać zbycia pojazdu, i z uzyskanych środków spłacić ratę balonową i opłacić wkład własny do następnego kredytu (czy jego pierwszą płatność w kredytach 50/50).