Wybieramy leasing Skontaktuj się z doradcą, który wybierze dla Ciebie najlepszą ofertę. | |||
|
Oferta sponsorowana
SprawdźRata miesięczna: 844,18 zł
Rata miesięczna: 846 zł
Rata miesięczna: 846 zł
Rata miesięczna: 850,68 zł
Legenda:Ocena danego banku na podstawie średniej ocen zebranej od naszych klientów
Samochody osobowe są najczęstszym przedmiotem umów leasingowych. Auta mogą być nabywane w ramach jednego z dwóch rodzajów leasingu: operacyjnego i finansowego. To, która z tych form będzie korzystniejsza, zależy od specyfiki działalności leasingobiorcy.
Jeśli przedsiębiorca (lub konsument) chce wziąć auto w leasing, wystarczy, że po wybraniu modelu wskaże go leasingobiorcy. Ten wykupi pojazd od dostawcy (np. dealera samochodowego) i przekaże do dyspozycji leasingobiorcy na wskazany w umowie okres. Po upływie tego terminu leasingobiorca ma prawo wykupić auto na zasadach określonych w umowie.
Wśród osób prowadzących własną działalność gospodarczą większą popularnością cieszy się leasing operacyjny, który zapewnia korzyści podatkowe w krótszym okresie i pozwala rozłożyć płatność VAT-u w czasie. Leasing finansowy jest z kolei chętnie stosowany przez firmy niebędące płatnikami VAT.
W leasingu operacyjnym do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorca zaliczy:
Pod względem podatkowym leasing operacyjny traktowany jest jako usługa, dlatego podatek VAT odprowadzany jest wraz z każdą ratą. Wysokość podatku wynosi zawsze 23%, niezależnie od tego, jaką stawką jest opodatkowany przedmiot umowy.
Za koszt podatkowy w leasingu finansowym uznawane są:
Leasing finansowy traktowany jest pod względem podatkowym jako dostawa towarów, dlatego VAT płacony jest jednorazowo (w całości) wraz z pierwszą ratą leasingową. Wysokość podatku jest zawsze równa stawce VAT, jaką obłożony jest przedmiot umowy. Leasing finansowy jest popularny wśród przedsiębiorców, którzy nie są płatnikami VAT.
Główne koszty ponoszone przez leasingobiorcę to jednorazowa opłata wstępna (czynsz inicjalny), raty leasingowe (płatne co miesiąc) i jednorazowa opłata za wykup pojazdu. Konstrukcja leasingu pozwala na dowolne kształtowanie rozkładu tych kosztów.
Opłata wstępna może wynieść już od 0% do kilkudziesięciu procent, a nawet pełnej wartości samochodu. Im wyższy czynsz inicjalny, tym niższe będą raty oraz prowizja za wykup.
W umowach, których zwieńczeniem ma być przejęcie własności pojazdu przez klienta, opłata za wykup zwykle jest symboliczna (może sięgać nawet 1% wartości auta). Wyższe są wówczas raty leasingowe, w których uwzględniana jest spłata ceny auta.
W umowach nastawionych na długoterminowy wynajem raty mogą być odpowiednio niższe, ponieważ obejmują tylko zapłatę za usługę leasingowania. Cena nabycia samochodu jest wówczas przenoszona w ciężar opłaty za wykup (sięgającej rynkowej ceny pojazdu). To korzystne rozwiązanie dla osób, które nie chcą przejmować leasingowanego auta na własność, a jednie je wypożyczać, regularnie wymieniając na nowe. Po upływie terminu umowy (zwykle 2-4 lata) oddają używane przez nich auto finansującemu i biorą w leasing następne.
Od 1 stycznia 2019 roku przedsiębiorcy rozliczają koszty leasingu na nowych zasadach. Pomimo kilku negatywnych zmian (w tym: wprowadzenia górnych limitów cen aut) leasing nadal może być korzystniejszym finansowo rozwiązaniem niż zakup samochodu na kredyt lub za gotówkę.
Od 2019 roku wszyscy przedsiębiorcy, którzy korzystają z aut w celach mieszanych (firmowych i prywatnych) mogą wliczać w koszty uzyskania przychodu jedynie 75% wszystkich wydatków eksploatacyjnych. Do takich należą m.in.: zakup paliwa, oleju, części zamiennych, opon, biletów parkingowych, autostradowych i serwis, przegląd, naprawy.
Zmiany dotyczą wszystkich leasingobiorcówch, również tych, którzy umowy zawarli przed 2019 rokiem.
Firmy, które zawierają umowę leasingu auta o wartości powyżej 150 tys. zł, mogą wpisać w koszty uzyskania przychodu tylko część czynszu inicjalnego i poszczególnych rat – proporcjonalnych do ceny auta nieprzekraczającej ustawowego limitu 150 tys. zł. W przypadku samochodów elektrycznych limit wynosi 225 tys. zł. Przykładowo: leasingując pojazd o wartości 300 tys. zł, za koszt podatkowy można wliczyć tylko połowę opłaty wstępnej i połowę każdej raty.
Uwaga! Limit 150 tys. zł dotyczy kapitału, czyli kwot uiszczanych na poczet spłaty wartości pojazdu. Odsetki są w całości uznawane za koszt uzyskania przychodu. Dotyczy to obu rodzajów umów: leasingu operacyjnego i finansowego.