Tradycyjnie raz w miesiącu Comperia analizuje zmiany zachodzące na rynku kredytów samochodowych na zakup pojazdów nowych i używanych. Pod lupę bierzemy koszty z jakimi muszą się liczyć potencjalni kredytobiorcy. Wartości prezentowanych poniżej parametrów - RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania), prowizji i raty - są średnimi 10 najlepszych ofert. W przypadku pojazdów z rynku pierwotnego nasza analiza dotyczy kredytu wysokości 50 tys. zł z 5-letnim okresem spłaty, zaś w odniesieniu do samochodów używanych śledzimy losy kredytu w wysokości 30 tys. zł udzielonego na okres 3 lat.
Tradycyjnie raz w miesiącu Comperia analizuje zmiany zachodzące na rynku kredytów samochodowych na zakup pojazdów nowych i używanych. Pod lupę bierzemy koszty z jakimi muszą się liczyć potencjalni kredytobiorcy. Wartości prezentowanych poniżej parametrów - RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania), prowizji i raty - są średnimi 10 najlepszych ofert. W przypadku pojazdów z rynku pierwotnego nasza analiza dotyczy kredytu wysokości 50 tys. zł z 5-letnim okresem spłaty, zaś w odniesieniu do samochodów używanych śledzimy losy kredytu w wysokości 30 tys. zł udzielonego na okres 3 lat.
W ciągu ostatniego miesiąca średnia rzeczywista stopa oprocentowania kredytów na pojazdy używane wzrosła z 13,75 do 15,88 proc., co znalazło odzwierciedlenie we wzroście raty o ponad 27 zł, która obecnie wynosi 1037 zł.
Zwiększyła się zatem dysproporcja między oprocentowaniem rzeczywistym kredytów na zakup aut używanych i nowych, ponieważ dla tych drugich parametr ten spadł o 0,23 pkt. proc do poziomu 11,65 proc. Banki chętniej i co najważniejsze taniej udzielą nam gotówki w celu nabycia samochodu „prosto z salonu”.
Koszty prowizyjne poszły w górę w obu wariantach finansowania. Średnia prowizja, której ciężar musimy jednorazowo ponieść przy zaciąganiu kredytu obecnie kształtuje się na poziomie 2,5 proc. w przypadku pojazdów nowych i 2,85 proc., jeśli zamierzamy sfinansować zakup pojazdu używanego.
Sylwester Góreczny
Comperia.pl