Znalezienie idealnego konta, odpowiedniego dla każdej małej firmy, jest niemożliwe. Każde przedsiębiorstwo ma inne potrzeby i inne priorytety. Niemniej na kilka parametrów należy zwrócić szczególną uwagę.
Spośród banków oferujących konta dla firm warto zwrócić uwagę na te nakierowane przede wszystkim na przedsiębiorców (Idea Bank, FM Bank) oraz na banki internetowe (mBank). To w nich prowadzenie rachunku firmowego, przelewy, wydanie i użytkowanie kart debetowych czy korzystanie ze wszystkich bankomatów w Polsce bywa darmowe lub stosunkowo tanie. W dodatku np. FM Bank każdą płatność dokonaną kartą debetową premiuje zwrotem 0,5 proc. kwoty transakcji, a Idea Bank kusi choćby 5 proc. oprocentowaniem środków na koncie. Niestety, przedsiębiorcy w mniejszych miastach, którzy dodatkowo potrzebują niektóre sprawy załatwiać w oddziale, nie mogą liczyć na tak atrakcyjne warunki. W wielu bankach, które mają rozbudowaną sieć placówek, oferta jest mniej korzystna.
Szukając konta dla swojej firmy warto wziąć pod uwagę kilka aspektów. Po pierwsze - opłatę za prowadzenie rachunku (lub pakietu). Rozstrzał na rynku jest duży – bywa, że opłat nie ma, ale i koszty przynajmniej kilkunastozłotowe to nie rzadkość. Wiele zależy od profilu konta. Pod uwagę trzeba wziąć m.in. koszt przelewów, w tym także do Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Banki dosyć często dają pewien limit darmowych przelewów – np. w Alior Banku 30 przelewów do innego banku z Konta Efektywnego w miesiącu jest darmowych, ale kolejne kosztują już 1 zł. Dużo gorzej jest w przypadku Rachunku Zarabiającego, bo z niego każdy przelew do 1 lub 1,5 zł. Z drugiej strony bank co miesiąc zapłaci 100 zł tylko za to, że saldo na koncie wyniesie 30 tys. zł.
Warto również sprawdzić koszty utrzymania karty debetowej, koszty czynności wykonywanych w oddziale, opłaty za dostęp i czynności w Internecie, a także możliwości i warunki kredytowania działalności firmy (np. kredyt w koncie). Banki często proponują pakiety usług w określonej cenie – w niej zawierają się wszelkie opłaty za czynności bankowe. Jest trochę racji w stwierdzeniu, że banki sporo zarabiają na kontach dla klientów firmowych. Niemniej poświęcając trochę czasu porównaniu konkretnych ofert poszczególnych banków, z pewnością znajdzie się coś odpowiedniego.
A niejako na marginesie – choć podstawą działalności i rozliczania się przedsiębiorstwa jest konto firmowe, to teoretycznie, w świetle przepisów, przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mają możliwość rozliczania się poprzez „zwykłe” konto osobiste. Jego użytkowanie bywa tańsze. Z drugiej strony wiadomo, że tacy przedsiębiorcy muszą zmagać się niekiedy z problemami m.in. w Urzędach Skarbowych, gdzie jest im sugerowane, że powinni posiadać konto firmowe. Zapewne racja w takich sporach leży średnio rzecz biorąc gdzieś pośrodku. Bywa, że przedsiębiorcy chcący uniknąć ewentualnych kłopotów i nieporozumień, zakładają konta firmowe.
Autor: Mikołaj Fidziński
Comperia.pl