Coraz więcej instytucji finansowych, mających w swej ofercie karty płatnicze, nakłania klientów do wymiany zwykłych plastików na takie, które umożliwiają płatności zbliżeniowe. Jakich sposobów imają się bankierzy? Ile wynoszą koszty takiej usługi w poszczególnych bankach? Analityk porównywarki finansowej Comperia.pl przyjrzał się technologii zbliżeniowej od strony opłat, czyli tak naprawdę – Waszych pieniędzy.
Moda na karty zbliżeniowe trwa w najlepsze. Jeśli masz taki plastik, a sklep odpowiedni terminal płatniczy, to możesz szybciej niż kiedyś zapłacić za drobne zakupy (do kwoty 50 zł)- wystarczy, że zbliżysz kartę na odległość kilku centymetrów do czytnika.
Do niedawna płacenie kartą płatniczą w sklepie wiązało się z koniecznością wpisania PIN-u lub złożenia podpisu na paragonie. Od kilkunastu miesięcy liczba punktów handlowo-usługowych, gdzie można dokonać płatności kartą zbliżeniową, nieustannie rośnie, natomiast poszczególne banki:
• sukcesywnie wymieniają swoje dotychczasowe karty płatnicze (głównie debetowe, ale także kredytowe) na takie, które posiadają funkcję zbliżeniową.
• namawiają do rozliczeń bezgotówkowych także przy okazji transakcji o małych wartościach.
• popularyzują tzw. kulturę łatwych zakupów – po co się szukać bankomatu przez pójściem do sklepu, czekać na wydanie reszty, nosić w portfelu drobne lub gotówkę i odliczać należne sumy? Przecież nie ma takiej potrzeby, jeśli masz wygodną do noszenia i nic nie ważącą kartę, dzięki której dysponujesz w każdej chwili całym swoim majątkiem w płynnej postaci (zgromadzonym na koncie w banku).
Analitycy Comperii zbadali koszty płacenia kartami debetowymi z technologią zbliżeniową w czołowych polskich bankach, które to umożliwiają. Fakt, że niektóre banki uzależniają swoje opłaty i prowizje od miesięcznie wydawanych w formie bezgotówkowej kwot, sprawił, że byliśmy zmuszeni przyjąć określone założenia, aby owe koszty wyliczyć.
Przyjęte przez nas założenia pozwalają szerokiemu gronu czytelników postawić się na miejscu typowego klienta banku – osoby w średnim wieku (pow. 30 lat) o przeciętnych zarobkach, której wynagrodzenie nie koniecznie wpływa na konto prowadzone przez daną instytucję. Owe założenia to:
• w miesiącu kalendarzowym rozliczone przez bank transakcje bezgotówkowe mają wartość 250 zł.
• klient utrzymuje stałe saldo na rachunku bankowym – 1 tys. zł
• operacje, jakich dokonuje to zlecenia stałe (1 wewn. i 1 zewn.) oraz przelewy internetowe (również w proporcji 1+1)
• wypłaty gotówki z bankomatów: 3 z własnego i 1 z obcego.
Wyniki tej analizy zostały przedstawione w poniższym zestawieniu:
Koszty kart zbliżeniowych w większości banków działających na terenie Polski | ||||||
Bank | Nazwa karty | Najtańsze konto osobiste pozwalające na korzystanie z technologii zbliżeniowej | Koszty rachunku bankowego | Opłaty startowe za kartę zbliżeniową | Miesięczna opłata za korzystanie z karty | |
Bank Pocztowy | Visa electron (z technologią PayWave) | Pocztowe Konto Standard | 4 PLN | 0 PLN | 4 PLN | |
Multibank | Debit MasterCard PayPass lub Visa PayWave | MultiKonto Ja taryfa Active | 14,50 PLN | 0 PLN | 5 PLN | |
Getin Bank | MasterCard PayPass | Konto optymalne* | 0 PLN | 0 PLN | 0 PLN | |
MasterCard PayPass | Konto uniwersalne Plus | 5 PLN | 0 PLN | 0 PLN | ||
Alior Bank | Debit MasterCard PayPass lub World Debit MasterCard PayPass | Konto osobiste | 5 PLN | 0 PLN | 9 PLN*** | |
mBank | MasterCard Debit PayPass | ekonto | 7 PLN | 0 PLN | 2 PLN | |
MasterCard Debit Brelok PayPass | ekonto | 7 PLN | za wydanie - 39 PLN za aktywację - 2 PLN | 2 PLN | ||
Nordea Bank | Visa Electron PayWave | konto Nordea | 10,70 PLN | 0 PLN | 1,5 PLN | |
PKO Ekspress (z technologią PayWave) | Konto za Zero | 14,90 PLN | 0 PLN | 3,5 PLN | ||
Invest-Bank | Maestro PayPass EMV | Invest-Konto Lider | 7,80 PLN | 0 PLN | 2 PLN | |
DnB Nord | Visa PayWave | Pakiet Klassikk | 14,50 PLN | 0 PLN | 0 PLN | |
Citi Handlowy | Karta Debetowa Citibank | CitiOne Direct | 5 PLN | 0 PLN | 0 PLN | |
ING Bank Śląski | Debit MasterCard PayPass lub Visa PayWave | Konto z Lwem Direct | 7 PLN | 0 PLN | 0 PLN | |
Pekao SA | Debit MasterCard PayPass | Eurokonto Net | 12,18 PLN | 0 PLN | 3,98 PLN | |
BZ WBK | Visa na Obcasach | Konto na Obcasach | 2 PLN | 0 PLN | 3 PLN | |
BOŚ Bank | Debit MasterCard PayPass | e-konto | 6 PLN | 0 PLN | 0 PLN** | |
Millennium Bank | Millennium Maestro PayPass | Konto Internetowe | 8 PLN | 0 PLN | 0 PLN | |
BPH | Visa PayWave | Sez@m Direct | 6,98 PLN | 0 PLN | 3 PLN | |
Raiffeisen Bank | MasterCard Class&Club | Konto Osobiste Premium | 49,99 PLN | 0 PLN | 0 PLN | |
*konto oferowane przez Open Finance, a obsługiwane przez Getin Bank; **Opłata w pierwszym roku wynosi 0 PLN, w kolejnych latach 20 PLN rocznie; ***gdy wynagrodzenie wpływa do innego banku | ||||||
źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl |
Jak poszczególne banki starają się promować karty zbliżeniowe?
Wszystkie banki zwracają uwagę na łatwość korzystania i dużą funkcjonalność kart zbliżeniowych. Informują o korzyściach, jakie dotyczą użytkowników takich plastików. Niektóre z nich (jak np. Pekao SA poświęciły im specjalne witryny internetowe, z których można dowiedzieć się m.in. co to jest karta zbliżenia i jak ją otrzymać, gdzie można nią płacić) niemal wszystkie bank przekonują, że płacenie taką kartą jest bezpieczne, a większość dodatkowo wyjaśnia dlaczego.
Najciekawszą propozycję dotyczącą technologii zbliżeniowej jest mPykacz, o którym więcej można przeczytać tutaj. Podobny gadżet znalazł się wcześniej w ofercie BZ WBK, który swoim klientom oferował także zegarek z taką funkcją. Inne banki w celu popularyzacji technologii zbliżeniowych organizowały konkursy z nagrodami (Multibank) lub fundowały klientom zniżki (np. Inteligo, Citi Handlowy).
Każdy z banków – jak tylko potrafi – stara się nakłaniać ludzi do kart zbliżeniowych, ale, z punktu widzenia finansów osobistych, uleganie takiej modzie bywa niekorzystne, czego potwierdzenie można znaleźć w powyższej tabeli. W niektórych bankach chęć posługiwania się kartą zbliżeniową wiąże się z niemałymi opłatami za użytkowanie konta. A w dzisiejszych czasach rachunek bankowy powinien być zakładany w przeciwnym celu tj. aby generował dodatkowy przychód.
Paweł Puchalski
Comperia.pl