Prawie każdy ma w swoim portfelu kartę płatniczą - czy to kredytową, czy debetową. Znacząca większość z nich ma logo Visa lub MasterCard. Jakie to ma znaczenie? I czy te karty w ogóle różnią się od siebie czymś jeszcze, poza marką?
Obecnie karty płatnicze to jedne z najpopularniejszych produktów bankowych. Wiele osób używa kart kredytowych, a mało kto jest w stanie wyobrazić sobie życie bez kart debetowych, przyznawanych do każdego konta. W Polsce prawie każda karta bankowa sygnowana jest logiem Visa lub MasterCard, jednak niewielu użytkowników widzi między tymi markami jakieś różnice.
Czym właściwie jest Visa i MasterCard?
Zarówno Visa, jak i MasterCard są organizacjami płatniczymi, które zrzeszają banki i inne instytucje finansowe. Przetwarzają one informacje na temat transakcji dokonywanych kartami transakcji, pozwalając tym samym na stworzenie wygodnego systemu płatności.
Obie marki powstały w Stanach Zjednoczonych, jednak historycznie MasterCard traktowana była jako karta „europejska”, ponieważ jej rozliczenie następowało w euro, a nie w dolarach, jak w przypadku kart Visa. Wybór odpowiedniej waluty pozwalał uniknąć kosztów związanych z kilkukrotnym przewalutowaniem.
Jakie są różnice?
Obecnie kwestia ta nie ma już takiego znaczenia – sposób rozliczania i wybór kursu leży w gestii banku wydającego daną kartę. Ponadto w Polsce, tak jak w krajach europejskich czy Stanach Zjednoczonych, większość punktów handlowych i usługowych honoruje oba rodzaje kart.
Problem może pojawić się jedynie podczas podróży w egzotyczne zakątki świata. Niektóre kraje akceptują tylko jedną z organizacji płatniczych, odrzucając inne. Jeśli posiadacz karty często odwiedza tego typu kraje, warto wcześniej sprawdzić, jakie karty są w nich używane.
Którą więc wybrać?
Większość banków daje swoim klientom możliwość wyboru „marki” karty. Jednak w większości przypadków mają one podobne funkcjonalności (np. płatności zbliżeniowe: Visa PayWave i MasterCard PayPass; usługa cash back, czyli wypłata gotówki w kasach sklepowych).
Stąd też na rynku widać ostatnio walkę o klienta obu organizacji, wymyślających nowe opcje, by stać się atrakcyjniejszą od konkurentki. Przykładem takiej strategii są gadżety zbliżeniowe MasterCarda (np. zegarki), różnego typu programy lojalnościowe i rabatowe, czy też współpraca z fundacjami charytatywnymi.
Autor: Gabriela Drzymalska
Comperia.pl