Klienci korzystający z usług instytucji bankowych otrzymują obecnie do dyspozycji rozwiązania, które jeszcze wiele lat temu mogły wyglądać jak żywcem wzięte z filmów science-fiction. Dynamiczny rozwój technologii spowodował , że teraz są one oferowane przez większość banków. O jakich rozwiązaniach mowa? Sprawdźmy.
Rynek finansowy od lat dziewięćdziesiątych przeszedł długą drogę. Stopniowo funkcje „pani w okienku” zostały przejęte przez samego właściciela konta, który za pomocą bankowości internetowej może w pełni zarządzać swoimi pieniędzmi 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu, z każdego miejsca na świecie. Już to wydawało się wielu osobom abstrakcją, ale banki poszły dalej i wprowadzają kolejne nowinki, które znacząco ułatwiają ich klientom życie.
Najświeższym przykładem jest chociażby karta debetowa z wyświetlaniem salda rachunku. Rozwiązanie tego typu jest oferowane przez Getin Noble Bank, a sam plastik jest wydawany do konta Getin-Up. Trzeba przyznać, że z punktu widzenia klienta jest to bardzo przydatne udogodnienie, gdyż dzięki stałemu podglądowi stanu rachunku wie on dokładnie, ile pieniędzy ma jeszcze do dyspozycji.
Czas to pieniądz
Płatności zbliżeniowe to rozwiązanie, które teraz stało się niemal standardem w bankowości. Zamiast tradycyjnego wkładania karty do terminalu podczas płacenia za zakupy, wystarczy ją do niego zbliżyć. Konto zostanie automatycznie obciążone, jeśli kwota transakcji nie przekracza 50 złotych, powyżej tej wartości klient musi jeszcze wpisać swój numer PIN.
Ten sposób regulowania rachunków znacząco skrócił i ułatwił czas trwania płatności bezgotówkowej. Ale nie ma nic za darmo – coraz częściej pojawiają się głosy, że karty zbliżeniowe są mniej bezpieczne od tradycyjnych i sprzyjają nadużyciom w sektorze bankowym.
Pieniądz w telefonie
Konto w telefonie, czyli dostęp do ROR przy użyciu smartfona lub tabletu, jest niejako rozwinięciem bankowości elektronicznej dostępnej w Polsce już od wielu lat. Dzięki odpowiednim aplikacjom instalowanym w telefonach, klient może dokonywać podstawowych operacji finansowych takich, jak przelewy, zlecenia stałe czy obsługa lokat, jak również na bieżąco kontrolować aktualnie posiadane zobowiązania.
Od niedawna przy użyciu telefonów i tabletów można również realizować płatności zbliżeniowe. Działają one podobnie, jak w przypadku kart - do odpowiedniego terminala należy zbliżyć swój smartfon, a transakcja zostanie automatycznie przeprowadzona. Przykładem takiego rozwiązania jest IKO rozwijane przez największy bank w Polsce, czyli PKO BP.
Konto przez Internet
Innowacji w finansach jest również otwieranie lokat, czy też rachunków bankowych bez konieczności podpisywania papierowych dokumentów. Cała procedura weryfikacji danych klienta ogranicza się do wykonania przez niego przelewu bankowego z rachunku, którego jest już właścicielem. Ważne jest aby, dane osobowe podane w nowej instytucji były tożsame z tymi z rachunku, z którego dokonywany jest przelew. W przeciwnym razie cała operacja nie będzie zrealizowana.
Waluty w bankomacie
Kupno waluty w bankomacie to typ usługi, który długo wydawał się nierealny. Aż to tej chwili, bo w wakacje pojawiła się możliwość zrealizowania takiej transakcji w bankomatach EURONET. Klient, przy użyciu swojej karty płatniczej, może z takiej maszyny wypłacić euro, nawet jeśli nie ma konta walutowego. Oczywiście, najpierw musi zaakceptować kurs EUR/PLN, po jakim dana transakcja zostanie rozliczona.
Opisane przykłady stanowią tylko niewielką cześć nowinek technologicznych, jaką w swojej ofercie posiadają instytucje finansowe. W rzeczywistości jest ich o wiele, wiele więcej… przykładem może być chociażby przelew pieniędzy przez facebooka, czy na numer telefonu. Ważne jest, aby do wszystkich proponowanych przez banki rozwiązań podchodzić z należytą rozwagą, czyli zanim zaczniemy z nich aktywnie korzystać, należy dokładnie poznać zasadę ich działania.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl