Banki coraz chętniej inwestują w rozwiązania mobilne. W wizji „bankowania” przez smartfony widzą przyszłość. Aplikacje mobilne są już nie tylko dopełnieniem oferty, co zupełnie niezależnym kanałem zarządzania swoimi finansami. Powstał już nawet pierwszy bank mobilny. Comperia.pl postanowiła przyjrzeć się funkcjonalnościom aplikacji mobilnych banków. Najlepsza okazała się aplikacja Meritum Bank Mobilny.
Metodologia rankingu
Comperia.pl zadała bankom szereg pytań mających na celu zbadanie m.in. szerokości palety funkcji ich aplikacji mobilnych.
1. Na jakie systemy operacyjne udostępniają Państwo aplikację?
2. Jaka jest opłata za pobranie i użytkowanie aplikacji bankowości mobilnej?
3. Czy jest możliwe otworzenie rachunku bankowego bezpośrednio z poziomu aplikacji mobilnej?
4. Czy jest możliwe sprawdzenie historii rachunku?
5. Jaki jest koszt niezdefiniowanego przelewu zewnętrznego wykonanego z aplikacji (minimalny, gdy zależy od rachunku)?
6. Czy jest możliwe wykonanie przelewu bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy? Jeśli tak, to w jaki sposób (na e-mail, na numer telefonu, przez facebooka itp.)?
7. Czy jest możliwe doładowanie telefonu z poziomu aplikacji?
8. Czy jest możliwe zlokalizowanie najbliższego bankomatu albo oddziału banku?
9. Czy jest możliwe zlokalizowanie punktów oferujących promocje czy rabaty we współpracy z bankiem?
10. Czy jest możliwe dokonanie płatności np. poprzez zeskanowanie kodu QR albo zdjęcie blankietu przelewu?
11. Czy jest możliwość dokonania płatności mobilnej np. w sklepie (dzięki wykorzystaniu technologii NFC, autoryzacja transakcji kodem wygenerowanym przez aplikację itp.)?
12. Czy z aplikacji można korzystać w trybie offline (bez połączenia internetowego)?
13. Czy można założyć lokatę z poziomu aplikacji mobilnej?
14. Czy jest możliwe zaciągnięcie pożyczki/kredytu z poziomu aplikacji mobilnej?
15. Czy jest możliwe sprawdzenie kursów walut z poziomu aplikacji mobilnej?
16. Czy jest możliwe zarządzanie aplikacją za pomocą poleceń głosowych?
Pytania, w których chodziło po prostu o odpowiedź „tak/nie”, były punktowane w najprostszy możliwy sposób - 1 pkt, gdy aplikacja posiada daną funkcję i 0 pkt w przeciwnym przypadku.
Odpowiedzi na pytanie dotyczące systemów operacyjnych, na których działa aplikacja, były punktowane w następujący sposób - 0,25 pkt za 2 systemy operacyjne, 0,50 pkt za 3 systemy, 0,75 pkt za 4 systemy oraz 1 pkt za 5 lub więcej systemów operacyjnych, na które udostępniono aplikację.
W pytaniu o możliwości dokonywania przelewów bez znajomości numeru rachunku przyznawano 0,5 pkt za jedną możliwość (np. tylko na numer telefonu) i 1 pkt za więcej (np. także przez facebook czy na e-mail). Oczywiście banki, które nie udostępniają funkcji transferu środków bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy nie zdobywały żadnych punktów. Jako, że żadne banki nie stosują opłat za pobranie i użytkowanie aplikacji, każdy dostał tu po 1 pkt. Także - żaden bank nie pobiera opłaty za zrealizowanie przelewu niezdefiniowanego z poziomu aplikacji mobilnej (w przypadku przynajmniej jednego konta osobistego), więc wszystkie one dostały po 1 pkt. Jednak kilka banków po prostu udostępnia wyłącznie możliwość dokonania przelewu zdefiniowanego, i one nie zostały nagrodzone punktem.
16 pytań, za każde maksymalnie 1 pkt, a więc do zdobycia było 16 pkt. Żadna aplikacja nie osiągnęła maksymalnego rezultatu, ale kilka okazało się naprawdę wszechstronnych i szczególnie funkcjonalnych.
Zwycięzcą Meritum Bank!
Najlepszą aplikacją mobilną w rankingu Comperia.pl okazał się Meritum Bank Mobilny. Szczególnie interesującą funkcją tego narzędzia, wyróżniającym go na tle konkurencji, jest m.in. możliwość założenia konta bezpośrednio z poziomu aplikacji mobilnej – przy użyciu technologii OCR ze zdjęcia dowodu osobistego automatycznie zostaną sczytane najważniejsze dane, które wypełnią formularz, a klient operację potwierdza po prostu przelewem z innego banku. Taką możliwość, podobnie jak sterowanie głosem, oprócz Meritum Banku oferuje jeszcze tylko Bank SMART. Ten drugi bank to nowicjusz na polskim rynku, i jego aplikacja mobilna dopiero czeka jednak na poważny rozwój - na razie nie znalazła się nawet w pierwszej dziesiątce rankingu Comperia.pl.
Meritum Bank to także jeden z nielicznych banków oferujących możliwość dokonania przelewu z poziomu aplikacji mobilnej bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy. Odbiorca otrzyma informację o oczekującym nań transferze pieniężnym na numer telefonu, e-mail lub profil na portalu facebook, a następnie samemu loguje się do odpowiedniej platformy korzystając z otrzymanego jednorazowego kodu, podaje numer swojego konta i go realizuje.
Tuż za Meritum Bankiem Mobilnym uplasowała się aplikacja mBanku. Na tle konkurencji odznacza się ona m.in. możliwością zaciągnięcia błyskawicznego kredytu - jak zapewnia bank - nawet w 30 sekund. Aplikacja umożliwia także m.in. przelewy na numer telefonu, bez znajomości numeru konta bankowego odbiorcy, a także lokalizuje punkty oferujące promocje czy rabaty we współpracy z bankiem. mBank to także jeden z niewielu banków udostępniających płatności mobilne smartfonem.
Na trzecim miejscu podium znalazła się aplikacja banku Pekao. Ofertę wyróżniają takie funkcjonalności jak lokalizacja punktów uczestniczących w programie lojalnościowym czy - za pośrednictwem aplikacji PeoPay - możliwość przelewu na numer telefonu odbiorcy oraz płatności mobilnych. Ponadto Pekao przygotowało swoją aplikację także na mniej popularne systemy operacyjne niż Android, iOS czy Windows Phone.
TOP 10 banków z najlepszymi aplikacjami mobilnymi | |
Bank | Punkty |
Meritum Bank | 12,25 |
mBank | 12,00 |
Bank Pekao | 11,50 |
Bank Millennium | 10,75 |
BNP Paribas | 10,25 |
Bank Zachodni WBK | 10,00 |
Plus Bank | 9,50 |
Getin Bank | 9,50 |
Alior Bank | 9,50 |
Raiffeisen Polbank | 9,00 |
źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl |
Zapoznaj się z cechami wszystkich bankowych aplikacji mobilnych, oraz punktacją przyznaną przez Comperia.pl.
Autor: Mikołaj Fidziński
Comperia.pl