Rynek produktów bankowych adresowanych do osób prowadzących działalność gospodarczą nieustannie się rozwija. Co więcej, banki z coraz większą premedytacją zaczęły walczyć o mikro przedsiębiorstwa przy użyciu darmowych rachunków firmowych. Czasem jednak konto za „zero” to za mało, aby pozyskać nowego klienta. Dlaczego tak się dzieje? Porównywarka finansowa Comperia.pl postanowiła to sprawdzić.
Przeniesienie rachunku firmowego do innego banku jest trudną i dość skomplikowaną operacją. Wynika to z tego, że przedsiębiorcy szybko się przywiązują do „swoich” instytucji finansowych. Ponadto konieczność załatwienia dodatkowych formalności, których osobie prowadzącej działalność na ogół nie brakuje, nie każdemu jest na rękę.
Relacje to podstawa
Warto zwrócić uwagę, że przeniesienie rachunku firmowego do innego banku wiąże się z koniecznością budowania odpowiednich relacji w nowej instytucji. Nie jest tajemnicą, że podmioty gospodarcze swoją współpracę z tym, czy innym bankiem uwarunkowują stosunkami panującymi na linii klient - pracownik. Często bywa tak, że firma jest w stanie zapłacić nawet więcej za jakąś usługę bankową, w zamian za wsparcie i opiekę doświadczonego doradcy, z którym łączą ją udane kontakty.
Z rynkiem na bieżąco
Z punktu widzenia poszukiwania oszczędności, osoby prowadzące działalność gospodarczą powinny jednak na bieżąco śledzić oferty banków dotyczące prowadzenia rachunków firmowych. Większość banków działających w Polsce ma w swojej ofercie darmowe konta adresowane do przedsiębiorców. Przy założeniu, że rachunek firmowy kosztuje 25 zł miesięcznie, to przeniesienie go do instytucji, w której będzie on darmowy - pozwala wypracować w skali roku 300 złotych oszczędności.
Przymierzając się do zmiany banku przez przedsiębiorcę nie bez znaczenia jest także dostęp do produktów wspierających prowadzenie działalności. Mowa tutaj chociażby o dopasowanych do potrzeb klienta produktach kredytowych oraz instrumentach służących do pomnażania jego nadwyżek finansowych. Faktem jest, że w ponad 1/4 banków działających w naszym kraju nie ma możliwości otwarcia firmowego konta oszczędnościowego, co w znaczący sposób utrudnia zarządzanie bieżącą płynnością firmy.
Oferta „szyta” na miarę
Kolejnym aspektem, który jest dość istotny w podejmowaniu decyzji o zmianie banku przez przedsiębiorcę, jest elastyczne podejście banku do klienta. Nie od dziś wiadomo, że ceny większości usług adresowanych do firm podlegają indywidualnym negocjacjom. Zbyt „twarde” stanowisko banku w tej kwestii może spowodować, że podmiot gospodarczy poszuka bardziej przyjaznej dla siebie instytucji.
Na zakończenie warto wspomnieć, że segment przedsiębiorstw jest dla banków bardzo atrakcyjną grupą klientów. Nie dość, że zazwyczaj podmioty te korzystają z produktów kredytowych (na których bank zarabia), to jeszcze na swoich rachunkach firmowych generują dużo wyższe obroty niż osoby fizyczne. Dodatkowo, forma współpracy oparta na relacjach powoduje, że firmy rzadko decydują się na zmianę swojego banku na inny.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl