Posiadanie karty kredytowej pozwala mieć łatwy dostęp do szybkiego i atrakcyjnego kredytu. Mimo że główne kryteria wyboru karty są jasne – oprocentowanie i okres bezodsetkowy, banki coraz częściej kuszą klientów dodatkowymi korzyściami.
Oferta dostępnych na rynku kart jest bardzo szeroka – proponuje je prawie każdy bank, i to zazwyczaj w kilku wariantach. Zwykłe, srebrne czy złote karty odróżniają się od siebie różnymi wartościami podstawowych parametrów – wysokością oprocentowania czy też długością okresu, w którym nie są naliczane odsetki.
By sprostać konkurencji, banki nie skupiają się jednak jedynie na tych kwestiach, ale również próbują wyróżnić się, oferując różnego typu „dodatki”. Jednym z najpopularniejszych są programy rabatowe, lojalnościowe lub specjalne oferty dla klientów banku.
Zniżki i promocje
Większość proponowanych na rynku kart zapewnia swoim użytkownikom dostęp do atrakcyjnych ofert w sklepach i punktach usługowych. Zazwyczaj są to programy rabatowe danego banku, dzięki którym wszyscy klienci używający jego kart mogą korzystać z całej gamy specjalnych ofert u partnerów banku. Rozwiązanie takie proponuje większość banków m.in.: BZ WBK, Credit Agricole, Deutsche Bank, mBank, czy Pekao SA.
Oprócz programów dostępnych dla wszystkich klientów danego banku, niektóre karty oferują specjalne okazje, ale w ograniczonym zakresie. Wśród nich można znaleźć m.in.: MasterCard Gold Autoplus z oferty BPH (zapewnia ona 2-procentową zniżkę na zakup paliwa), MasterCard Sport BNP Paribas (30 proc. zniżki na artykuły sportowe marki Babolat), czy Visa Gold Arkady Wrocławskie oferowana przez Getin Bank (zapewniająca zniżki w konkretnej galerii handlowej).
Wiele banków ma wśród swoich produktów również karty partnerskie, pozwalające korzystać ze zniżek i specjalnych ofert tylko w konkretnej sieci sklepów. Można tu wymienić karty MasterCard Media Markt, Visa E.Leclerc lub Visa Castorama z oferty Cedit Agricole, MasterCard Piotr i Paweł lub Visa Generali Banku Millennium oraz Bricomarche MasterCard, OBI MasterCard i Praktiker MasterCard proponowane przez Sygma Bank.
Nagrody za punkty
Inną formą przyciągania klientów są programy lojalnościowe – korzystając z karty zdobywa się punkty, które następnie mogą zostać wymienione na wybrane nagrody z katalogu proponowanych prezentów. Za przykład może tu posłużyć ING Bank Śląski i jego program Bankujesz – Kupujesz, który nagradza aktywne korzystanie z różnych produktów banku, w tym również kart kredytowych.
Osobną kategorię stanowią natomiast karty, które umożliwiają zbieranie punktów w programach lojalnościowych partnerów banku. Należą do nich np. MasterCard PAYBACK proponowana przez BZ WBK czy Motokarta Citibank BP z oferty Citi Handlowego. Korzystanie z nich wiąże się ze zbieraniem punktów PAYBACK – w ramach programu stacji benzynowych BP.
Podobnie działają również karty: LOT oraz World Elite MasterCard Ultime Citi Handlowego, MasterCard Miles&More MultiBanku oraz taka sama mBanku. Zapewniają one gromadzenie punktów w programie Miles&More, które można później wymieniać na bilety lotnicze.
Wśród kart tego typu warto jeszcze wspomnieć WizzAir World MasterCard proponowaną przez Citi Handlowy (program linii lotniczych WizzAir), srebrną i złotą kartę Premium Club Deutsche Banku (program stacji benzynowych Statoli), zwykłą lub złotą Pekao\Shell (program stacji beznzynowych Shell) czy zwykłą lub złotą PKO Vitay (program stacji benzynowych Orlen).
Korzyści posiadaczy karty Visa lub MasterCard
Oprócz promocji zapewnianych przez banki, specjalne programy bonusowe mają dla swoich klientów również dwie największe organizacje kartowe: Visa oraz MasterCard. Pierwsza z nich proponuje oferty ze Złotej Strefy Visa wszystkim korzystającym z kart płatniczych sygnowanych przez tę markę.
Druga natomiast prowadzi dwa programy rabatowe: Buy&Smile, w którym biorą udział niektóre karty tej organizacji oraz ogólnoświatowy program World MasterCard Reward dla posiadaczy kart World MasterCard (dostępna w m.in.: BZ WBK, Citi Handlowym, Getin Banku, mBanku, MultiBanku czy Raiffeisen Polbank).
I inne atrakcje
Posiadanie niektórych kart niesie ze sobą również inne korzyści: tańszą prenumeratę czasopism („Twój Styl” z kartą Impresja Banku Millennium czy „Auto Moto i Sport” z Motokartą Citibanku BP), specjalne przywileje na obiektach golfowych w całej Polsce (niektóre karty Deutsche Banku) czy specjalne warunki u dealerów YAMAHA (z kartą YAMAHA MasterCard z oferty Sygma Banku).
Autor: Gabriela Drzymalska
Comperia.pl