KREDYTY SAMOCHODOWE – TRENDY Raz w miesiącu Comperia prezentuje, jak zmieniają się średnie koszty kredytów samochodowych. Pod lupę bierzemy kredyty na zakup nowych i używanych pojazdów. Porównujemy rzeczywistą roczną stopę oprocentowania i średnią prowizję. Ile kosztuje kredyt samochodowy w sierpniu?
W przypadku pojazdów z rynku pierwotnego analiza obejmuje kredyty wysokości 50 tys. zł z 5-letnim okresem spłaty, a w odniesieniu do samochodów używanych śledzimy losy kredytu o wartości 30 tys. zł udzielonego na okres 3 lat. Co przynosi sierpień?
Niewiele. Kredyty samochodowe należą do produktów finansowych, które bardzo rzadko ulegają modyfikacjom. Tak jest przynajmniej w bankach uniwersalnych. Trudno było się spodziewać, że sierpień będzie wyjątkowy. Podobnie jak w lipcu, zmiany w ofertach autokredytów były niewielkie.
Średnia rzeczywista roczna stopa oprocentowania kredytu na zakup używanego samochodu (30 tys. zł, 3 lata) wynosi w sierpniu 15,88 proc., o 0,03 pkt. proc. więcej niż w lipcu. Średnia prowizja wynosi 2,81 proc., o 0,04 pkt. proc. mniej. Najniższa jest w Deutsche Banku PBC (1,5 proc.), najwyższa w mBanku (5 proc.). Na mniej więcej takim poziomie prowizja utrzymuje się od początku roku. W drugiej połowie 2008 roku sięgała 4 proc. Średnia miesięczna rata kredytu o takich parametrach wynosi 1037,5 zł.
Kredyty na zakup nowych samochodów z reguły są tańsze. W sierpniu całkowity koszt kredytu o wartości 50 tys. zł, udzielony na 5 lat, wynosi 11,85 proc. Miesiąc temu średni koszt kredytu był nieco niższy i wynosił 11,62 proc., ale i tak jest to kosmetyczna zmiana. Spadła natomiast średnia prowizja - z 2,5 do 2,25 proc.
Comperia.pl