Z powodu panującego stanu zagrożenia epidemiologicznego w trudnej sytuacji znalazły się zarówno przedsiębiorstwa, jak i kredytobiorcy.
W wyniku ogarniającej Europę pandemii działalność wielu przedsiębiorstw została zawieszona. To stawia firmy w trudnej sytuacji, nie mogąc działać nie mogą bowiem zarabiać. Ponadto część pracowników korzysta z możliwości wzięcia dodatkowych dni wolnych, by przeprowadzać "narodową kwarantannę" bądź opiekować się dzieckiem, ponieważ szkoły i przedszkola także zostały zamknięte. Pozostanie w domach jest jednak kluczowe dla zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa, a co za tym idzie - opanowania epidemii.
W związku z wyjątkową sytuacją, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy, banki postanowiły wyjść na przeciw klientom i przygotowały plan wsparcia klientów. Poszczególne postanowienia wyglądają następująco:
- umożliwienie odroczenia bądź zawieszenia spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub kapitałowych, przy czym formalności zostaną maksymalnie uproszczone; dotyczy to kredytów mieszkaniowych, konsumpcyjnych i kredytów dla przedsiębiorców
- odnowienie finansowania dla przedsiębiorców na kolejnych 6 miesięcy; warunkiem jest wykazana na koniec 2019 roku zdolność kredytowa
- odroczenie spłat rat leasingowych, na warunkach analogicznych do odroczenia spłaty rat kredytów
- odroczenie spłat należnych od klientów korzystających z usług faktoringowych
- odformalizowanie wniosków o odroczenie spłaty rat, wraz z rezygnacją z pobierania opłat lub prowizji za ich przyjmowanie oraz umożliwieniem zrealizowania tego procesu całkowicie onlie
- ułatwienie dostępu do kredytu krótkoterminowego dla przedsiębiorców, których dotknęły skutki pandemii
- aktywny udział banków we wdrożeniu podwyższenia limitu płatności zbliżeniowych bez podawania kodu PIN z 50 zł do 100 zł
- we współpracy z Fundacją Polska Bezgotówkowa banki wezmą udział w inicjatywie zainstalowania dodatkowych urządzeń POS, służących do realizacji transakcji płatniczych