Za sprawą kampanii promocyjnej Toyota Bank znów odżył temat zwrotów prowizji za transakcje dokonane karta płatniczą. Ten rodzaj usługi określany jest jako cash back. Na naszym rynku jeszcze nie tak bardzo popularny, jak na innych rynkach, ale coraz więcej banków w ten sposób promuje swoje karty płatnicze. Robisz często zakupy i płacisz kartą? Sprawdź więc, co to jest usługa cash back i czy warto zwracać na nią wybierając konto bankowe!
Usługa Cash back ma dwa znaczenia
Pojęcie cash back ma dwa znaczenia. Raz może oznaczać możliwość wypłaty gotówki za pomocą karty płatniczej w danym punkcie usługowym (np. w sklepie), tak jak to się robi w bankomacie.
Drugie znaczenie to możliwość otrzymania zwrotu jakieś kwoty za dokonane transakcje daną kartą płatniczą. Np. bank może zwracać Ci 1% wszystkich transakcji dokonanych karta debetową. Jeśli więc w danym miesiącu Twoje transakcje kartą płatniczą osiągną wartość 1 tys. zł to otrzymasz od banku zwrot 10 zł.
Uwaga! Niestety w większości przypadków kwota jaką bank może Ci zwrócić w ramach usług cash back jest ograniczona kwotowo. Na przykład: bank zwraca 1% wartości transakcji bezgotówkowych, ale maksymalnie 30 zł miesięcznie
Dlaczego banki promują usługę cash back?
Zastanawiasz się dlaczego banki są tak hojne i jakim cudem zależy im na promowaniu (tak jak np. w przypadku Toyota Bank, który do czerwca zwraca aż 3% wartości transakcji dokonanych jego kartą debetową) takiej usługi jak cash back? Po prostu banki zarabiają na Twoich transakcjach kartą płatniczą. Każdy punkt, który akceptuje płatność kartą debetową za dokonane nią transakcje płaci dla banku prowizję. Wynosi ona kilka procent. Bank więc, oddając Ci pieniądze po prostu dzieli się z Tobą swoim zarobkiem. W ten sposób zachęca do płatności kartą, tak byś jak najrzadziej korzystał z gotówki.
Cała sprawa nie wygląda jednak tak różowo. Jak wspomniano powyżej usługa cash back ma ograniczenia kwotowe. Do tego banki często warunkują skorzystanie z usługi cash back wyborem dodatkowych produktów. Np. Toyota Bank zwraca wspominane 3%, ale tylko dla klientów, którzy posiadają w tym banku oszczędności na min. 20 tys. zł albo założą konto oszczędnościowe.
Jak widać, usługa cash back to kolejny produkt wykorzystywany przez banki w walce o klienta.
Masz swoje doświadczenie z usługą cash back? Podziel się swoją opinią na forum!
Comperia.pl
Fot. sxc.hu