Masz firmę? Twój biznes pozwala Ci wygospodarować pewne nadwyżki finansowe? Sprawdź, w którym banku można je efektywnie ulokować. Porównywarka finansowa Comperia.pl przygotowała krótki przegląd najatrakcyjniejszych produktów oszczędnościowych adresowanych do mikroprzedsiębiorców.
Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga nie tylko posiadania odpowiednich predyspozycji, ale także sprawnego zarządzania finansami. Codzienne rozrachunki z kontrahentami, przelewy do ZUS, czy urzędu skarbowego wymagają posiadania przynajmniej minimalnej wiedzy na temat funkcjonowania rynku finansowego. Przelewy, zlecenia stale, spłaty kredytów - to wszystko wiąże się z dysponowaniem przez klienta tzw. kompetencjami „bankowymi”.
Podobne umiejętności są także niezbędne do efektywnego zarządzania nadwyżkami finansowymi. Przedsiębiorcy mogą je bowiem gromadzić na swoich rachunkach firmowych, na krótkoterminowych lokatach, czy chociażby na kontach oszczędnościowych. Które z tych rozwiązań okaże się najbardziej opłacalne dla klienta? Sprawdźmy.
Porównywarka finansowa Comperia.pl przygotowała raport odnoszący się do produktów oszczędnościowych adresowanych dla firm z segmentu MSP. Pod uwagę wzięto przedsiębiorstwa, których roczny obrót nie przekracza kwoty 5 mln złotych. Analizie poddano oprocentowanie kont oszczędnościowych (o ile takie występuje w danym banku) oraz oprocentowanie jednomiesięcznej lokaty opiewającej na kwotę 50 tys. złotych. Tak krótki okres trwania depozytu został wybrany ze względu na to, że firmom bardziej zależy na szybkim dostępie do gotówki, aniżeli jej zamrożeniu na dłuższy czas.
Trochę faktów
Badaniu poddano oferty depozytów i kont oszczędnościowych w 22 bankach działających na terenie naszego kraju. Prezentowane dane przedstawiają warunki produktowe, jakie obowiązywały w bankach na koniec czerwca 2014 roku.
Jednomiesięczne lokaty posiada w swojej ofercie 20 instytucji. Firmowe konta oszczędnościowe oferuje natomiast 17 podmiotów.
Średnie oprocentowanie jednomiesięcznej lokaty firmowej wynosi 1,83 proc., a rachunku oszczędnościowego 1,96 proc. w skali roku.
Różnica w oprocentowaniu pomiędzy najlepszą i najgorszą lokatą wynosi 1,60 pkt. proc., a w oprocentowaniu kont oszczędnościowych 2,25 pkt. proc.
TOP3 jednomiesięcznych depozytów zakładanych na kwotę 50 tys. złotych wygląda następująco
TOP3 Lokat firmowych na 50 tys. złotych, okres oszczędzania 1 miesiąc | ||
Bank | Oprocentowanie | |
1 | Meritum Bank ICB S.A. | 2,70% |
2 | BIZ Bank | 2,50% |
3 | BNP Paribas | 2,40% |
Idea Bank | ||
Źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl |
Najwyższe oprocentowanie jednomiesięcznej lokaty firmowej opiewającej na kwotę 50 tys. złotych można znaleźć w Meritum Banku, BIZ Banku, BNP Paribas oraz Idea Banku. Pierwsza instytucja oferuje depozyty z oprocentowaniem 2,70 proc. w skali roku, druga 2,50 proc., a BNP Paribas i Idea Bank po 2,40 proc.
TOP3 kont oszczędnościowych
TOP3 firmowych kont oszczędnościowych | ||
Bank | Oprocentowanie | |
1 | BIZ Bank | 3,00% |
ING BANK ŚLĄSKI | ||
Raiffeisen Polbank | ||
2 | Idea Bank | 2,75% |
3 | Bank Ochrony Środowiska S.A. | 2,25% |
Źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl |
Najlepsze konta oszczędnościowe przeznaczone dla podmiotów gospodarczych, których roczny obrót zamyka się w kwocie 5 mln złotych są oprocentowane na poziomie 3 proc. w skali roku. Rachunki takie można znaleźć między innymi w ING Banku Śląskim, BIZ Banku oraz Raiffeisen Polbanku. Na podium znalazły się jeszcze propozycje Idea Banku (2,75 proc.) oraz Banku Ochrony Środowiska (2,25 proc.).
W przypadku produktów oszczędnościowych adresowanych do firm warto zaznaczyć, że bardzo często ich warunki podlegają indywidualnym negocjacjom pomiędzy bankiem, a danym przedsiębiorstwem. Wynika to z faktu, że obsługa bankowa przedsiębiorstw w dużej mierze opiera się na relacjach panujących pomiędzy tymi podmiotami.
Efektywne pomnażanie oszczędności od dawna stanowi nie lada kłopot dla posiadaczy nadwyżek finansowych. Podobna sytuacja dotyczy także osób prowadzących działalność gospodarczą. Na szczęście banki oferują różne rozwiązania pozwalające rozwiązać ten problem. Ważne jest jednak, aby firmy nauczyły się aktywnie korzystać z tych produktów.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl