Oferta produktów bankowych skierowanych do podmiotów gospodarczych z segmentu MSP z rocznym obrotem nie przekraczającym 5 mln złotych wygląda bardzo podobnie do tej, jaka obowiązywała jeszcze trzy miesiące temu. Wynika to z braku znaczących zmian w nastawieniu banków względem mikroprzedsiębiorców oraz stabilnego zachowania polskiej gospodarki.
Co z rachunkami dla małych i średnich firm?
Podobnie jak w I kwartale br., tak i teraz, banki mocno stawiają na promowanie zdalnego dostępu do rachunków firmowych. Operacja taka nie tylko wpływa na obniżenie kosztów prowadzenia kont, ale dodatkowo zwiększa ich funkcjonalność. Jeśli spojrzymy na koszty związane z kontami, to na rynku można spotkać instytucje, które za prowadzenie konta firmowego nie pobierają żadnych opłat. Taką politykę ma chociażby Bank BGŻ, Bank Millennium czy też Deutsche Bank.
Oczywiście, trzeba pamiętać, że pobieranie opłaty za prowadzenie konta jest ściśle uzależnione od pakietu lub rodzaju rachunku, jaki wybrał dany przedsiębiorca. Banki często rezygnują z pobierania opłaty za prowadzenie konta firmowego od aktywnych klientów. Dzięki utrzymywaniu odpowiedniej wielkości salda na rachunku lub dokonaniu określonej ilości operacji, rachunki prowadzone są całkowicie za darmo. Dobrymi przykładami instytucji, w których znajdziemy takie konta są np. Citi Bank i Getin Bank.
Sytuacja na rynku kredytów
Jeśli chodzi o finansowanie działalności podmiotów gospodarczych, to i w tym aspekcie nie odnotowano w ostatnim czasie większych zmian. W celu ustalania poziomu oprocentowania udzielanych kredytów i pożyczek banki nadal stosują sumę wybranej stopy rynkowej WIBOR, LIBOR, EURIBOR oraz własną marżę.
Warto zwrócić uwagę, że w większości instytucji poziom marży podlega indywidualnym negocjacjom. W analizowanym okresie średnia wysokość tego parametru zawierała się w przedziale od 1 do 8 procent.
Podobnie jak oprocentowanie, negocjować można także wysokość prowizji pobieranej za udzielenie kredytu. W minionych trzech miesiącach prowizje najczęściej przyjmowały wartości od 0 do 5 procent. Najczęściej prowizja określona jest jakąś minimalną kwotą - np. 2 proc. ale nie mniej niż 200 złotych.
Jak firmy mogą oszczędzać?
Przyglądając się produktom oszczędnościowym przeznaczonym dla mikroprzedsiębiorców nie sposób nie zauważyć, że podmioty te mogą korzystać z podobnych rozwiązań oszczędnościowych co osoby fizyczne. Banki posiadają w swojej ofercie zarówno krótkoterminowe depozyty jak i konta oszczędnościowe skierowane do mikrofirm.
Trzeba jednak zaznaczyć, że konta oszczędnościowe nie są dostępne w około 1/3 instytucji działających w naszym kraju. To wielka szkoda, ponieważ tego typu produkty doskonale nadają się do wspomagania bieżącej płynności danego przedsiębiorstwa – podstawowa zaleta to stały dostęp do pieniędzy.
Oprocentowanie kont oszczędnościowych przeznaczonych dla firm z segmentu MSP waha się od 2,2 proc. do nawet 5,5 proc. Jest to atrakcyjna propozycja, biorąc pod uwagę, że dane przedsiębiorstwo ma stały dostęp do swoich pieniędzy.
Sprawdź dokładne zestawienie ofert dla przedsiębiorstw z sektora MSP!
Jest stabilnie
Analizując aktualną ofertę banków skierowaną do podmiotów z segmentu MSP w II kw. 2012 roku można stwierdzić, że na rynku tym panuje stabilizacja. Większość instytucji, choć mocno promuje swoje nastawienie na ten segment klienta, nie wprowadza innowacyjnych rozwiązań. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że na rynku bankowym panuje duża konkurencja, która wcześniej czy później spowoduje, że klienci będą mogli wybierać z jeszcze bardziej atrakcyjnych ofert.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl