Jaką formę finansowania auta firmowego wybrać-leasing samochodowy, czy wynajem długoterminowy? Co wziąć pod uwagę decydując pomiędzy operacyjnym leasingiem a wynajmem długoterminowym w sytuacji, gdy zakup pojazdu za własne środki jest niemożliwy a kredyt jest nieopłacalny? Na te i inne pytanie szuka odpowiedzi nie jeden przedsiębiorca, który planuje budowę floty samochodowej swojej firmy.
Możliwości finansowania floty pojazdów jest kilka. Można dokonać zakupu z własnych środków, zaciągnąć kredyt, wziąć samochód w leasing bądź też wynająć od firmy wynajmującej floty. W przypadku, gdy mamy pewne ograniczenia finansowe i jesteśmy zmuszeni drogą eliminacji zawęzić pole wyboru do dwóch opcji, czyli leasing albo wynajem, decyzja, o tym który wariant jest bardziej opłacalny albo do kogo bardziej dostosowany, opiera się na kilku kwestiach..
Jak to działa
Niewiele osób wie dokładnie czym jest wynajem długoterminowy floty pojazdów, chociaż już sama nazwa dużo mówi. Zaś śmiało można powiedzieć, że prawie wszyscy przynajmniej raz w życiu spotkali się z terminem leasingu. Aby zatem uściślić naszą widzę, konieczny jest pewien zarys definicyjny. W obu przypadkach mamy do czynienia z formą finansowania pozyskania środków trwałych, tu konkretnie pojazdów, dla firmy, która z racji swojej działalności gospodarczej potrzebuje zaplecza transportowego przy niskim, rozłożonym w czasie, nakładzie kapitału. Ogólnie wynajem długoterminowy oraz leasing operacyjny są bardzo do siebie podobnymi formami. W obu przypadkach występuje użyczenie przez podmiot finansujący środka trwałego do użytkowania podmiotowi korzystającemu za pewną opłatą. Różnią je natomiast pewne szczegóły, które z pozoru mogą mieć charakter niuansów, ale na dobrą sprawę mają dość duże znaczenie zarówno w kwestii optymalizacji zarządzania finansami, jak i w realizacji samej transakcji.
Co dla kogo
Podstawową kwestią, różnicującą akcyjność jednej i drugiej opcji jest cel zawieranej umowy. W zależności od tego, na co przedsiębiorca jest bardziej nastawiony, dokonuje wyboru odpowiedniej formy finansowania. W przypadku, gdy planujemy stworzenie, rozbudowę bądź odbudowę floty pojazdów i naszym głównym celem jest wyłączne używanie pojazdów, lepszym wariantem jest wynajem długoterminowy. Dlatego, że umowa najmu obejmuje całościową obsługę floty samochodów, a koszty z nią związane, zawierające pełne świadczenia dodatkowe, czyli ubezpieczenie, assistance, serwis techniczny i ogumienia, bieżąca obsługa – karty paliwowe, przeglądy naprawy, koszty eksploatacyjne itp. ponosi firma wynajmująca. Takich udogodnień nie znajdziemy w przypadku leasingu. Pomimo że i w tym przypadku koszty obsługi samochodów ponosi firma finansująca, czyli leasingodawca, nie obejmują one wszystkich tych świadczeń, które znajdziemy w przypadku umowy najmu. Operacyjny leasing samochodów jest bardziej optymalnym rozwiązaniem, gdy oprócz używania floty pojazdów przedsiębiorca jest zainteresowany ich kupnem po upływie okresu leasingu. Z racji swej konstrukcji, umowa leasingowa zawiera klauzulę, określającą prawo do wykupu przedmiotu leasingu po upływie terminu, po cenie preferencyjnej. Co prawda, zdarzają się umowy najmu długoterminowego z możliwością wykupu lub leasingu z obsługą flot, ale na ogół cena końcowa przedmiotu najmu jest niewspółmierna do rzeczywistej wartości pojazdu, opartej raczej na cenie rynkowej, a koszty takiego leasingu z flotą są dużo wyższe, powiększone o koszty obsługi. Dlatego zazwyczaj wynajem długoterminowy jest produktem bardziej opłacalnym i polecanym dużym i średnim przedsiębiorstwom.
Leasing samochodowy a wynajem-porównanie kosztów
Kryteria wyboru opłacalności, zarówno najmu, jak i leasingu operacyjnego w przypadku tworzenia floty pojazdów opierają się, jak w każdej inwestycji, na korzyściach i kosztach. Ogólnie można powiedzieć, że wysokość nakładów finansowych dla obu wariantów jest w pewnym stopniu zbliżona. Dla wynajmu długoterminowego jest nieco wyższa, ponieważ obejmuje owe świadczenia dodatkowe. Pomimo wszelkich opłat leasingowych, takich jak czynsz inicjalny, wielkość miesięcznych rat, które w ogólnym rozliczeniu kosztów leasingu są zazwyczaj nie dużo niższe niż koszty wynajmu, to korzyści najmu długoterminowego są bardziej przemawiające. Zaliczyć można do nich np. oprócz braku wpłaty początkowej, brak wpływu wartości przedmiotu wykupu na wysokość rat czy dodatkowe świadczenia. Owe korzyści przekładają się w gruncie rzeczy na poprawę kondycji finansowej firmy i łatwość w utrzymaniu płynności. W tym miejscu warto dodać, że w kwestii płynności podobnie możemy odnieść się do leasingu, ponieważ nie da się zaprzeczyć, że daje on możliwość dostosowania harmonogramu spłaty rat do zdolności finansowych firmy czy też szybkiego wliczania amortyzacji na poczet kosztów, ale konieczność opłaty czynszu inicjalnego oraz uzależnienie od niego sposobu naliczania rat leasingowych, może stanowić problem dla firm, które nie posiadają środków na pokrycie początkowej wpłaty. Wybór jest trudny, ale wykonalny kwestia określenia dokładnych potrzeb, preferencji oraz nakładów finansowych.
Jakie mamy możliwości na rynku
Ogólnie można się spodziewać, że rynek leasingu samochodów osobowych oraz dostawczych tak jak i najmu długoterminowego będzie się rozwijał. Przypuszczalnie wpływ na dobra passę będą miały podwyżki VAT'u, które raczej spowodują negatywne zmiany na rynku sprzedaży aut. W zasadzie może przełożyć się to na wzrost popytu na alternatywne – do zakupu samochodów droższych – formy pozyskania floty pojazdów. Po kryzysie na rynku motoryzacyjnym, zainteresowanie leasingiem tudzież wynajmem floty samochodów firmowych wzrosło. Od tamtego czasu rozwinęła się oferta produktowa. Niemniej jeśli chodzi o bankowy leasing na rynku jest mało firm, ale za to ich oferta jest dostosowywana indywidualnie do preferencji klienta.
Sprawdź oferty leasingu na Comperii!
Comperia.pl