Analiza zmian wysokości prowizji od autokredytów, ich rzeczywistych kosztów odsetkowych i wysokości rat w minionym miesiącu, pozwala na wyciągnięcie raczej neutralnego wniosku – jest minimalnie drożej. Zarówno wśród kredytów na samochody używane, jak i na te nowe, na próżno szukać spadków cen. Kosztowniejsza niż miesiąc temu, choć raczej symbolicznie, jest około jedna trzecia oferowanych przez banki produktów.
Rozpatrując wszelkie koszty obsługi kredytu, tzn. między innymi oprocentowanie nominalne, prowizje czy ubezpieczenie, realnie średnio rzecz biorąc za możliwość cieszenia się nowym samochodem należy bankom zapłacić 12,21 proc. pożyczonej kwoty. Wyższa prowizja na kredyt samochodowy w MultiBanku jest rekompensowana przez konkurencyjne warunki oprocentowania, dlatego nadal oferta tej instytucji znajduje się wśród pięciu najkorzystniejszych w kraju.
Tab. 1. TOP5 kredyty samochodowe na pojazdy nowe, kwota: 50 tys. zł, okres: 5 lat, brak wkładu własnego
Bank | RRSO | Rata | |
1 | Lukas Bank | 9,91 proc. | 1 049,85 zł |
2 | Alior Bank | 9,93 proc. | 1 050,26 zł |
3 | MultiBank | 11,27 proc. | 1 080,41 zł |
4 | Volkswagen Bank | 12,11 proc. | 1 099,28 zł |
5 | Getin Bank | 12,71 proc. | 1 112,84 zł |
Źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl
Naturalnie więcej od kredytobiorców decydujących się na kupno samochodu prosto z salonu zapłacą klienci, którzy postanowią na kredyt nabyć auto używane. W tym drugim przypadku zmiany rejestrujemy m.in. analizując koszty kredytu na 30 tys. zł, zaciąganego na trzy lata, ze wskaźnikiem LTV na poziomie 80 proc. (iloraz sumy pożyczki do wartości zabezpieczenia). I tu w ciągu miesiąca wzrosło średnie realne oprocentowanie (do 16,5 proc.), na co kluczowy wpływ miała opisana już wcześniej wprowadzona zmiana MultiBanku. Inne wahnięcia były kwestiami kilkudziesięciu groszy więcej na racie. Generalnie, miesiąc przyniósł wzrost średniej raty o ok. 4,5 zł.
Tab. 2. TOP5 kredyty samochodowe na 5-letnie pojazdy używane, kwota: 30 tys. zł, okres: 3 lata, wkład własny: 20%
Bank | RRSO | Rata | |
1 | Lukas Bank | 11,56 proc. | 982,02 zł |
2 | Alior Bank | 11,84 proc. | 985,65 zł |
3 | MultiBank | 15 proc. | 1 026,14 zł |
4 | mBank | 15,82 proc. | 1 036,65 zł |
5 | Deutsche Bank | 15,89 proc. | 1 037,61 zł |
Źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat średnia rata kredytu na nowy samochód sukcesywnie, prawie bez przerwy, wzrastała, natomiast miesięczna kwota należna bankowi z racji zaciągnięcia u niego długu na zakup pojazdu używanego ulegała fluktuacjom. Teraz sytuacja nieco się ustabilizowała – już od kilku miesięcy rata kredytów na auto z rynku wtórnego zahamowała na poziomie 1 040 – 1045 złotych, podobnie jak zobowiązań na nowy samochód, która po wakacyjnych spadkach ustaliła się mniej więcej na poziomie 1100 zł.
Zmiana średniego poziomu prowizji dla kredytów samochodowych
Zmiana średniej wysokości raty kredytów samochodowych
Zmiana średniego poziomu RRSO dla kredytów samochodowych
Kredyt samochodowy to najlepszy pod względem minimalizacji kosztów sposób na sfinansowanie przez bank zakupu „czterech kółek”. Zazwyczaj bowiem jest niżej oprocentowany od zwykłej pożyczki gotówkowej. Z drugiej strony, chociażby z powodu cesji praw z polisy ubezpieczeniowej, nie daje stuprocentowego komfortu z użytkowania auta. Dla tych, których nie interesuje, czy pojazd należy do nich czy nie, konkurencyjnym wyjściem jest niezbyt popularny jeszcze w Polsce leasing konsumencki.
Mikołaj Fidziński
Analityk Comperia.pl