Comperia regularnie śledzi zmiany na rynku kredytów samochodowych. Co miesiąc porównujemy średnie wysokości rat, prowizji i rzeczywistego oprocentowania zarówno w segmencie nowych jak i używanych pojazdów. Chcesz zobaczyć, jakie kredyty na samochody oferują najlepsze banki? Sprawdź rynkowe trendy z Comperią. Dzisiaj przedstawiamy najlepsze kredyty na samochód!
W ciągu ubiegłego miesiąca można zaobserwować znaczne zmiany na rynku kredytów samochodowych. Utrzymany został trend z lutego – zarówno wśród kredytów na nowe jak i używane pojazdy średnie oprocentowanie i prowizja wzrosły. Niemniej jednak, najpoważniejsze podwyżki dotyczyły segmentu używanych samochodów. Comperia.pl pokazuje, jak w perspektywie ostatnich miesięcy zmieniały się koszty kredytów na samochód.
Metodologia
W ramach comiesięcznych zestawień Comperia.pl porównuje zmiany wśród najpopularniejszych produktów na rynku kredytów samochodowych. Pod uwagę bierzemy dwa typy pojazdów.
- Samochód używany o wartości 37,5 tys. zł, kredyt w wysokości 30 tys. zł, zaciągany na okres 3 lat (80 proc. wartości pojazdu).
- Samochód nowy o wartości 50 tys. zł, kredyt w wysokości 50 tys. zł, zaciągany na okres 5 lat (100 proc. wartości pojazdu).
Samo porównanie oparte jest natomiast na kryterium rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, wyliczanej według ustawy o kredycie konsumenckim. Parametr ten uwzględnia wszystkie koszty związane z zaciągnięciem i spłatą zobowiązania wobec banku. Dodatkowym rozpatrywanym kryterium jest zaś prowizja za udzielenie kredytu na samochód.
Oprocentowanie kredytów samochodowych w górę
W porównaniu do początku marca, rzeczywiste oprocentowanie kredytów samochodowych na nowe pojazdy wzrosło do poziomu 12,77 proc. w skali roku. W przypadku zobowiązań na pojazdy z rynku wtórnego zmiana wyniosła natomiast ponad 1 pkt. proc., a w perspektywie 2 miesięcy prawie 2,5 pkt. procentowego. Za kredyt na używany samochód będziemy zmuszeni zapłacić zatem średnio ponad 17 proc. w skali roku.
Przyczyną tych zmian są znaczne przetasowania w pierwszej dziesiątce najlepszych kredytów samochodowych. Zdecydowanemu pogorszeniu uległa przede wszystkim oferta Banku BPH. W dalszym ciągu liderem w segmencie używanych pojazdów pozostaje Kredyt samochodowy Multibanku z oprocentowaniem rzeczywistym na poziomie 13,83 proc. w skali roku oraz prowizją na poziomie 1,5 proc. Wśród kredytów na nowe samochody pierwsze miejsce w naszym zestawieniu także utrzymał Getin Bank. Jego oferta, RRSO w wysokości 10,38 proc. w skali roku, to ponad 2 pkt. proc. poniżej średniej.
Zmiany średniego oprocentowania: lipiec 2008 – kwiecień 2010
Źrodło: porównywarka finansowa www.comperia.pl
Kredyt na samochód – coraz wyższa prowizja
Podwyżki średniego oprocentowania kredytu na samochód w segmencie nowych i używanych pojazdów częściowo spowodowane zostały wzrostami prowizji za udzielenie kredytu. W przypadku zobowiązań na nowe auta, w porównaniu do ubiegłego miesiąca, odnotowaliśmy wzrost średniej prowizji o 0,25 pkt. proc. Jeżeli chodzi natomiast o rynek wtórny, to kredytobiorcy także odczują podwyżkę. W marcu średnia wysokość prowizji dla kredytu w wysokości 30 tys. zł udzielonego na okres 3 lat (80 proc. LTV) wynosi już 3,13 proc. kwoty zobowiązania.
Zmiana średniego poziomu prowizji za udzielenie kredytu samochodowego:
Źrodło: porównywarka finansowa Comperia.pl
Kredyt na samochód – rat w górę
W rezultacie podwyżek nominalnego oprocentowania oraz prowizji za udzielenie kredytu znacznie wzrosły także wysokości rat kredytów na samochód. W segmencie używanych pojazdów miesięcznie zapłacimy już ponad 1 050 złotych. W przypadku pożyczek na nowe auta zmiana ta nie będzie jednak aż tak wyraźna. W perspektywie ostatniego miesiąca kredyty na nowy samochód podrożały średnio jedynie o kilka złotych.
Zmiana średniego poziomu raty kredytu samochodowego:
Źrodło: porównywarka finansowa www.comperia.pl