Postęp technologiczny na dobre zagościł na rynku produktów bankowych. Bankowość mobilna, płatności zbliżeniowe, przelewy przez SMS, to tylko przykłady rozwiązań, z których może korzystać każdy posiadacz konta osobistego. Na rynku finansowym można jednak spotkać produkty, w przypadku których kontakt z drugim człowiekiem jest nie do zastąpienia.
Hipoteka nie od ręki
Zaciągnięcie kredytu hipotecznego nadal wymaga osobistego spotkania, a nawet kilku spotkań z doradcą. I nie wynika to tylko z faktu, że to zobowiązanie na dużą kwotę i wiele lat, i że procedury związane z jego udzieleniem są bardzo skomplikowane.
Podczas zaciągania kredytu hipotecznego pojawia się wiele wątpliwości i rodzi mnóstwo pytań. Każdy etap - złożenie wniosku, podpisanie umowy, wypłata transzy, czy wreszcie cesja praw z polisy ubezpieczeniowej – może wymagać konsultacji z realnym doradcą, który na bieżąco będzie udzielał wyjaśnień i służył radą.
Konsultacje w sprawie polisy
Kontakt z doradcą niezbędny będzie również podczas wykupywania polisy na życie. Wynika to z dwóch powodów – po pierwsze produkty te dotyczą delikatnego tematu, jakim jest zdrowie i życie klienta, a nie każdy chce przekazywać takie informacje do sieci.
Po drugie, umowy dotyczące polis na życie bywają mocno skomplikowane. Zakres ubezpieczenia, kwota odszkodowania, różnego typu wyłączenia z polis - to wszystko potencjalnie wymaga wytłumaczenia. Dodatkowo, zakup ubezpieczenia na życie wymaga przeprowadzenia odpowiednich badań kwalifikacyjnych, a tego już na pewno nie da się wykonać przez Internet...
Oszczędności na emeryturę
Plan oszczędnościowy, a dokładniej plan systematycznego oszczędzania (PSO) także wymaga bezpośredniego spotkania z doradcą. Ustalenie kwoty przeznaczonej do odkładania, wybór odpowiedniej strategii inwestycyjnej, wytłumaczenie zasad funkcjonowania danego produktu - to wszystko najlepiej wykonać z pomocą „żywej” osoby. Zwłaszcza gdy, klient niezbyt pewnie porusza się po świecie finansów i nie do końca rozumie zasady rządzące tym rynkiem.
W przypadku pomnażania pieniędzy, zwłaszcza długoterminowego, nie wolno iść na łatwiznę. Przed zakupem jakiegokolwiek produktu należy dokładnie zapoznać się z warunkami jego funkcjonowania.
Prywatny bankier
Bezpośredni kontakt z doradcą jest nieodłącznie związany z bankowością prywatną. W przypadku tej dziedziny kontakt z pracownikiem banku, to niejako podstawa działalności. Zarządzanie majątkiem, profesjonalne doradztwo, tworzenie strategii inwestycyjnych, produkty szyte „na miarę”, usługi consierge - wszystko opiera się na dobrych relacjach doradcy i klienta. Jeśli by ich zabrakło, to instytucja obsługująca tzw. „bogatych” - traciłaby klientów. A pozyskanie nowych jest niezwykle trudne. Dlatego też banki oferujące usługi dla najbogatszych przywiązują olbrzymią wagę do szkolenia pracowników oddelegowanych do obsługi tego segmentu.
Rozwój technologii i wypieranie obsługi klienta przez maszyny nie do końca sprawdzi się w całym świecie finansów, bowiem na rynku nadal produkty, których nie da się obsługiwać wyłącznie zdalnie, a i do samej sprzedaży potrzebna jest „żywa” osoba.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl