Oferta banków skierowana do podmiotów gospodarczych z segmentu MSP ze średnim obrotem nieprzekraczającym 5 mln złotych nie odbiega mocno od tej, jaka obowiązywała w poprzednim kwartale. Wynika to przede wszystkim z braku istotnych zmian w produktach kierowanych do mikroprzedsiębiorców, a także ze stabilnego zachowania polskiej gospodarki.
Podobnie jak w IV kwartale 2011 roku, tak i teraz banki proponują podmiotom gospodarczym dostęp do rachunków bankowych przy wykorzystaniu tzw. kanałów zdalnych. Dzięki temu większość czynności bankowych klient wykonuje samodzielnie.
Darmowe rachunki bankowe dla firm
Przekłada się to na obniżkę kosztów ponoszonych z tytułu fizycznej obsługi przedsiębiorcy. W rezultacie część banków oferuje swoim klientom rachunki firmowe zupełnie za darmo. Aktualnie taką propozycję można znaleźć m.in. w ING Banku Śląskim, mBanku, Idea Banku czy też Banku BGŻ.
Oczywiście, na rynku funkcjonuje więcej podmiotów, które nie pobierają opłaty za prowadzenie konta firmowego. Jednak w ich przypadku taki przywilej wymaga od klienta aktywnego korzystania z usług bankowych np. dokonywania płatności kartą debetową, lub utrzymywania odpowiedniego salda na rachunku. Takie wymogi stosuje np. Alior Bank, Getin Noble Bank i chociażby Citi Handlowy.
Koszty kredytów dla firm
Również w aspekcie finansowania działalności podmiotów gospodarczych, sytuacja na rynku produktów dla przedsiębiorców wygląda podobnie jak przed trzema miesiącami. Oprocentowanie udzielanych kredytów nadal jest oparte o wybraną stopę rynkową WIBOR, LIBOR, EURIBOR oraz o wynegocjowaną marżę bankową.
W zależności od instytucji oraz rodzaju kredytu (kredyt inwestycyjny, limit odnawialny w koncie), wysokość marży zawiera się w przedziale od 1 do 5,5 proc.
Podobne wartości dotyczą również prowizji pobieranej za udzielenie kredytu firmowego. Jej wartość kształtuje się pomiędzy 0 a 5 proc., przy czym średnia dla rynku wynosi nieco powyżej 2 proc. Trzeba jednak pamiętać, że najczęściej prowizja przyjmuje jakąś minimalną wartość kwotową – np. 2 proc., ale nie mniej niż 200 złotych.
Depozyty dla firm
Jeśli przyjrzymy się produktom oszczędnościowym dedykowanym małym i średnim przedsiębiorcom, możemy zauważyć, że właściciele firm mogą korzystać praktycznie z tych samych rozwiązań oszczędnościowych co osoby fizyczne.
Instytucje finansowe przygotowały dla właścicieli firm nie tylko krótkoterminowe depozyty bankowe, ale także, coraz popularniejsze, konta oszczędnościowe. Szczególnie to drugie rozwiązanie jest warte uwagi, ponieważ zapewnia podmiotom MSP utrzymanie odpowiedniej płynności finansowej – nie ma konieczności zamrażania środków.
Jeśli chodzi o oprocentowanie produktów służących lokowaniu pieniędzy, to waha się ono w przedziale od 1,5 do nieco ponad 5 proc. Wszystko zależy od kwoty i okresu, na jaki deponowane są środki.
Oceniając ofertę produktów bankowych dedykowanych podmiotom z segmentu MSP w I kw. 2012r. w odniesieniu do IV kw. 2011r. można stwierdzić, że na rynku tym panuje stabilizacja. Obserwując opłaty za konto, koszty kredytowe czy oprocentowanie depozytów nie można zauważyć większych zmian.
Pełne zestawienie ofert banków dla przedsiębiorstw znajdziesz tutaj.
Z punktu widzenia klienta może to być pozytywna informacja, ponieważ stabilna oferta produktów oferowanych przez banki oznacza przewidywalne koszty.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl