Polacy są przywiązani do swoich banków. Z badań firmy Deloitte wynika, ze zaledwie 12 proc. z nas kiedykolwiek zmieniła instytucję, w której posiada konto osobiste. Z tego właśnie powodu banki tak usilnie pozyskują nowych klientów – wierzą, że współpraca z nimi będzie trwać wiele lat. Porównywarka finansowa Comperia.pl postanowiła sprawdzić, jak banki kuszą ludzi, by swoje ubankowienie rozpoczęły właśnie w ich placówkach.
Pozyskanie nowego klienta to bardzo trudne zadanie. I nie chodzi tylko oto, aby stworzyć bardzo dobry produkt, który spełnia wszystkie oczekiwania przyszłego użytkownika, ale także o znalezienie sposobu, jak zachęcić go do rozwiązania oferowanego właśnie w tej, a nie innej instytucji. Podobnie Banki prowadzą swojego rodzaju wyścig, w którym wygrywa ten, kto przyciągnie najwięcej klientów do siebie!
Nowi na super warunkach!
Najczęściej spotykanym sposobem na pozyskanie nowego klienta bankowego jest zaoferowanie mu produktu na wyjątkowo atrakcyjnych warunkach. Z reguły są to wysokooprocentowane depozyty, które, niestety, można założyć tylko raz.
Produkty tego typu można spotkać na przykład w Idea Banku (Lokata na dobry Początek), GetinOnline (Lokata na start), czy w Meritum Banku (Pierwsza Lokata). Wszystkie wymienione rozwiązania to depozyty z trzymiesięcznym okresem zapadalności, z tymże oprocentowanie dwóch pierwszych wynosi 4,75 proc. w skali roku, a tego ostatniego 4 proc.
Polecaj nas, a sam skorzystasz…
Rekomendacja to kolejna metoda na zdobycie nowego klienta. Osoba będąca już klientem danego banku w zamian za przyprowadzenie „znajomych”, którzy będą aktywnie korzystać z usług tej instytucji, może liczyć na gratyfikację. Przykładowe programy rekomendacyjne funkcjonują między innymi w mBanku, Meritum Banku, czy Alior Sync.
Trzeba przyznać, że takie rozwiązania zdają się przynosić korzyści obydwu ze stron. Obecny klient otrzymuje wynagrodzenie, a bank zyskuje klientów, z którymi będzie mógł współpracować przez dłuższy czas. Z reguły jest przyjęte, że jeśli osoba „polecona” zrezygnuje z produktu zbyt wcześnie, wtedy „polecający” może utracić prawo do nagrody.
Z nami dużo zyskasz!!!
Innym rozwiązaniem, który banki wykorzystują do przyciągania nowych klientów, są programy umożliwiające klientom wypracowywanie oszczędności. Te najczęściej spotykane to usługi typu moneyback (zwrot części poniesionych przez klienta wydatków) oraz rabaty przy transakcjach dokonywanych kartą. Bogate programy rabatowe funkcjonują w Banku Millennium, Citi Handlowym, Pekao SA oraz chociażby w BZ WBK.
Jest to atrakcyjne rozwiązanie dla osób, które dużą wagę przywiązują do ilości wydawanych przez siebie pieniędzy. W zależności od instytucji oszczędności wypracowane dzięki takim programom mogą wynieść nawet kilkaset złotych w skali roku.
Opisane powyżej przypadki to tylko część sposobów jakie banki wykorzystują do pozyskania klientów. Na rynku funkcjonują jeszcze szerokie kampanie reklamowe z udziałem znanych i rozpoznawalnych osób. To właśnie ich twarze mają nas przekonać, że oferta właśnie tej, a nie innej instytucji najlepiej zaspokoi nasze potrzeby. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretny bank, dokładnie poznajmy szczegóły danego produktu. W ten sposób będziemy mieli pewność, że to co wybraliśmy, jest tym, czego akurat potrzebujemy.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl