PKO BP to obok Pekao SA najbardziej znany polski bank uniwersalny. Jest też największym polskim bankiem pod względem różnych kryteriów (prowadzi np. najwięcej rachunków oszczędnościowo rozliczeniowych czy depozytów, wydał do tej pory najwięcej kart płatniczych wśród polskich banków).
PKO BP powstał w 1919 roku jako Pocztowa Kasa Oszczędności. Po II wojnie światowej bank działał już pod nazwą Powszechna Kasa Oszczędności PKO oferując usługi dla klientów indywidualnych oraz firm Państwowych (ta pierwsza cześć działalności była naturalnie ograniczona w dawnym systemie). Dopiero po 1989r. bank nabrał rozpędu w rozwoju usług i stał się jednym z najważniejszych graczy w polskim, wolnym systemie bankowym. Właścicielem banku w tym czasie był Skarb Państwa. Dopiero w 2004 roku cześć akcji PKO została zaoferowana na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
W tej chwili bank dysponuje bardzo dużą siecią, bo 1300 własnych placówek i ponad dwukrotnie większą siecią agencji prowadzących działalność w imieniu PKO BP na terenie całego kraju oraz jedną placówką w Londynie. PKO BP posiada również najwięcej bankomatów w Polsce - jest to liczba około 1800 urządzeń. Dostęp do rachunków i innych usług odbywa się również za pomocą Internetu oraz telefonu.
PKO BP pomimo tego, że jest ogromną instytucją stara się być w czołówce innowacyjnych rozwiązań proponowanych dla swoich klientów. Stara się ciągle zmieniać swój wizerunek banku mało elastycznego, przeznaczonego tylko dla osób starszych. W ostatnich latach cel ten jest realizowany przez PKO BP z coraz lepszym skutkiem. Bank systematycznie usprawnia proces obsługi klientów oraz wprowadza do oferty nowe rozwiązania.
W grupie PKO BP znajduje się oprócz banku (który szeroką gamę usług bankowych kieruje do klientów indywidualnych, jak i dużych i małych przedsiębiorstw) uzupełnia towarzystwo funduszy inwestycyjnych, spółka deweloperska PKO Inwestycje, fundusz emerytalny, firma leasingowa oraz bank Inteligo, który prowadzi działalność wyłącznie w obszarze bankowości elektronicznej.
W obecnej chwili PKO BP realizuje strategię rozwoju przyjętą na lata 2007-2012, której zasadniczym celem jest ugruntowanie pozycji lidera w segmencie bankowości detalicznej oraz koncentracja na rozszerzeniu palety dostępnych rozwiązań dla korporacji (szczególnie tych o średniej wielkości).