Popularną techniką sprzedaży, stosowaną również w bankach, jest cross-selling, czyli sprzedaż wiązana. Czy wybierając produkty bankowe warto korzystać z ofert tego typu?
Cross-selling, chętnie stosowany przez banki, nazywany jest inaczej sprzedażą wiązaną lub krzyżową. Sama idea jest prosta – możesz kupić produkt (lub otrzymać go na atrakcyjniejszych warunkach), jeśli zdecydujesz się również na inny produkt. Sprzedaż takich „pakietów” produktowych jest na pewno bardzo opłacalna dla banku, warto jednak zastanowić się, czy dla klienta również niesie ona same korzyści?
Usługi w pakiecie
Najczęstszym przykładem wykorzystywania cross-sellingu jest sprzedaż kredytów hipotecznych. Warunek posiadania konta czy wykupu dodatkowego ubezpieczenia, by móc skorzystać z oferty bez prowizji lub z obniżoną marżą, jest w bankach powszechnie stawiany klientom.
To jednak nie jedyny przykład. Dostęp do wielu lokat jest przecież otwarty tylko dla właścicieli rachunku w danym banku, a koszty korzystania z konta mogą zostać obniżone dzięki posiadaniu i używaniu karty płatniczej. Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z ofert pakietowych, choć może być korzystne, nie zawsze jest najlepszą opcją.
Czy to się opłaca?
Decydując się na ofertę proponowaną w pakiecie, trzeba zwrócić uwagę na koszty obu produktów. Atrakcyjne warunki nie są bowiem dla klienta jedynym efektem. Dodatkowy produkt z reguły nie jest bonusem, a zwykłym zakupem, za który trzeba płacić. Może się więc okazać, że to, co uda się zaoszczędzić płacąc np. niższą prowizję zniwelują koszty dodatkowego ubezpieczenia.
Wybór produktów sprzedawanych w ramach cross-sellingu powinien się również wiązać ze szczegółową analizą regulaminu oferty. Niektóre banki przewidują bowiem sankcje za nieprzestrzeganie warunków umowy. W praktyce oznacza to, że obniżone, w ramach oferty pakietowej, koszty mogą wzrosnąć, jeśli nie zostaną spełnione warunki korzystania z dodatkowego produktu (np. na konto nie będą regularnie wpływać środki).
Niekiedy okazuje się również, że oferowane w pakiecie produkty nie tylko generują dodatkowe koszty, ale wręcz są droższe niż analogiczne produkty dostępne na rynku. Mając możliwość skorzystania z ofert pakietowej warto więc rozważyć wszystkie jej aspekty, by hasło „promocja” nie przysłoniło faktycznych korzyści oferty lub, co gorsza, ich braku.
Autor: Gabriela Drzymalska
Comperia.pl