Nie od dziś wiadomo, że bogatym żyje się łatwiej. Nie dość, że mogą oni pozwolić sobie na zakup wyszukanych dóbr luksusowych, to jeszcze są specjalnie traktowani w instytucjach finansowych. Comperia.pl sprawdziła, dlaczego tak się dzieje i na jakie udogodnienia mogą liczyć klienci tzw. private banking’u?
Private banking to specjalnie wydzielony dział w banku, którego głównym zadaniem jest obsługa klientów posiadających znaczny majątek. I nie chodzi tutaj tylko o duże zasoby gotówki (zazwyczaj ten segment klienta musi dysponować kwotą minimum 1 mln złotych), ale także o aktywa niefinansowe takie jak nieruchomości, czy udziały w różnych przedsiębiorstwach.
Z uwagi na zgromadzony majątek, ten segment klientów należy do jednych z najcenniejszych dla każdego banku. Pozyskanie nowego „milionera” jest dla tych instytucji bardzo trudnym i wymagającym przedsięwzięciem. Dlatego też dla wyjątkowych klientów banki przygotowały wyjątkową ofertę, wzbogaconą w szereg udogodnień. Do tych podstawowych można zaliczyć opiekę dedykowanego doradcy, produkty dopasowane do potrzeb oraz usługi concierge.
Opieka dedykowanego doradcy
Nastawienie do danego banku jest ściśle uzależnione od relacji pomiędzy klientem, a jego opiekunem. Doradca Private Banking nie tylko wykonuje podstawowe operacje finansowe „swojego” klienta, ale także wspiera go w zarządzaniu majątkiem. To on pomaga zbudować portfel inwestycyjny odporny na zawirowania w gospodarce, negocjuje warunki oferowanych przez bank produktów, a nawet zajmuje się optymalizacją podatkową.
Produkty na miarę
Osoba zamożna dysponuje znacznie większą kwotą wolnej gotówki, aniżeli „zwykły” klient banku, dlatego może korzystać z produktów niedostępnych dla przeciętnego użytkownika bankowości. Mogą to być specjalnie opracowane strategie inwestycyjne, długoterminowe plany oszczędnościowe, czy też dostęp do tzw. inwestycji alternatywnych (dzieła sztuki, samochody zabytkowe, czy też numizmatyka rzadkich monet).
Warto jeszcze dodać, że klient bankowości prywatnej, pomimo że na brak pieniędzy nie narzeka, może liczyć na lepsze warunki kredytowe podczas zaciągania zobowiązań. Wynika to z faktu, że większość produktów, z których korzysta podlega indywidualnym negocjacjom.
Concierge
Usługi concierge to tak naprawdę wspieranie klienta w jego codziennym życiu. W strukturach banku powoływane są specjalne grupy osób, które w imieniu klientów rezerwują dla nich stolik w restauracji, kupują bilety do teatru, organizują spotkania biznesowe, czy też nawet szukają opiekunki do dziecka. W sumie nie ma żadnych ograniczeń co do zadań, które „bank” może wykonać dla klienta.
Zestawiając ze sobą wymienione powyżej rozwiązania można dojść do wniosku, że bogaci jednak mogą więcej. Opieka doradcy, dostęp do rozwiązań niedostępnych dla innych i jeszcze wyręczanie w domowych obowiązkach, to wszystko świadczy o prawidłowości tej tezy. Cóż, pozostałym klientom banków wypada tylko życzyć, aby kiedyś dołączyli do grona tzw. private’ów.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl