Rynek produktów i usług bankowych nieustannie się rozwija. Klienci są zaskakiwani nie tylko nowymi instrumentami finansowymi, ale także wyszukanymi nowinkami technologicznymi. Postęp nie pozostał obojętny także dla maszyn bezpośrednio związanych z obrotem gotówkowym. Na rynku równolegle funkcjonuje bankomat, wpłatomat i opłatomat. Czym różnią się od siebie te urządzenia? Porównywarka finansowa Comperia.pl postanowiła to sprawdzić.
Rynek finansowy, a dokładniej jego ważna część, jaką jest bankowość, jest związany z obrotem gotówkowym. Osoby posiadające rachunek osobisty lub też konto oszczędnościowe cenią sobie swobodny i stały dostęp do zgromadzonych pieniędzy. Dlatego też banki oraz współpracujące z nimi instytucje opracowały maszyny, które z powodzeniem rozwiązały ten problem.
Wypłata
Najpopularniejszym, znanym praktycznie przez wszystkich, urządzeniem bezpośrednio związanym z obrotem gotówkowym jest bankomat. Umożliwia on swobodne wypłacanie pieniędzy z rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego danego klienta lub ze specjalnego rachunku kredytowego przy użyciu karty płatniczej (debetowej lub kredytowej – w zależności od rodzaju konta, z którego dokonywana jest wypłata).
Pierwszy bankomat w Polsce został uruchomiony w 1990 roku przez Bank Polska Kasa Opieki SA (dziś Bank Pekao).
Zasilenie
Innym automatem, który ściśle wiąże się z tradycyjnymi pieniędzmi jest wpłatomat. Jest to urządzenie z wyglądu bardzo przypominające bankomat, dokonujące jednak zupełnie odwrotnych operacji.
Przy jego użyciu klient może zasilić swoje konto osobiste lub nawet założyć lokatę. Maszyna ta jest wyposażona w specjalną szczelinę, w którą to należy wsuwać pojedyncze banknoty. Oczywiście, aby prawidłowo wykonać całą operację konieczna jest identyfikacja osoby wpłacającej. Najczęściej jest ona dokonywana przy użyciu karty płatniczej wydanej do rachunku, który zamierzamy właśnie zasilić.
Ułatwienie
Opłatomat ma na celu usprawnienie oraz przyspieszenie pracy instytucji obsługujących klientów i przyjmujących od nich wpłaty. Jego podstawowym zadaniem jest obsługiwanie operacji finansowych, które nie wymagają bezpośredniego kontaktu z pracownikiem.
Może to być na przykład uiszczenie opłaty za wydanie prawa jazdy lub zapłata podatku od nieruchomości. Wielką zaletą tego typu urządzeń jest ich prosta konstrukcja oraz intuicyjna obsługa. Można je już spotkać w urzędach wybranych miast i dzielnic.
Przedstawione powyżej maszyny mają za zadanie ułatwić klientowi swobodne korzystanie z pieniędzy. Nie ma przy tym znaczenia, czy w danym momencie chce on pobrać gotówkę ze swojego konta, czy je tylko zasilić. Głównym ich zadaniem jest poprawienie jakości obsługi poprzez skrócenie czasu przeprowadzanych operacji oraz odciążenie samych pracowników instytucji, w których one funkcjonują. Sądząc po rosnącej liczbie takich automatów, spełniają one swoje zadanie w co najmniej zadowalający sposób.
Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl