Twoje dotychczasowe konto firmowe przestało ci odpowiadać? Przenieś je do innego banku. Cała procedura nie jest czasochłonna, ale warto postępować według odpowiedniej kolejności działań. Wyjaśniamy, jak szybko i bez problemów przenieść konto firmowe do nowego banku.
Przedsiębiorca, niezależnie od tego, jakiego rodzaju firmę prowadzi, potrzebuje rachunku, za pośrednictwem którego będzie mógł sprawnie i tanio zarządzać finansami firmy. Na firmowy rachunek wpływają należności od kontrahentów, są z niego dokonywane płatności na rzecz innych przedsiębiorców i rozliczenia z urzędem skarbowym lub ZUS-em.
Konto rozliczeniowe to podstawowy produkt bankowy, dlatego rynek rachunków - czy to osobistych, czy firmowych - dynamicznie się zmienia. Konto wybrane kilka lat temu nie musi być równie atrakcyjne dziś jak w momencie zawierania umowy. Jeśli mamy szansę skorzystać z lepszej oferty, np. gwarantującej obniżenie kosztów obsługi konta, warto przenieść rachunek bieżący do innego banku.
By zmiana konta przebiegła bez problemów, przedsiębiorca musi pamiętać o kilku zasadach.
Najpierw załóż nowe konto, potem zamknij stare
Procedurę zmiany konta firmowego najlepiej rozpocząć od otworzenia nowego rachunku. Nie trzeba w tym celu nawet wychodzić z domu czy biura. Większość banków oferuje już taką możliwość przez Internet.
Do złożenia wniosku potrzebne są podstawowe dane, m.in.
- nazwa firmy,
- adres firmy,
- NIP,
- REGON,
- dane właściciela firmy.
Umowę do konta można podpisać za pośrednictwem kuriera lub bezpośrednio w oddziale banku. Osoby, które są już klientami indywidualnymi danego banku, często mogą otworzyć konto firmowe za pomocą kilku kliknięć w bankowości elektronicznej.
Po dopełnieniu formalności i aktywowaniu konta pora na powiadomienie klientów i kontrahentów o przeprowadzonej zmianie. Warto pamiętać o zastąpieniu starego numeru rachunku nowym wszędzie tam, gdzie pojawiała się informacja o rachunku firmy, np. na fakturach, rachunkach, stronach internetowych itp.
Daj kontrahentom czas na wpłatę zaległości
Z decyzją o zamknięciu starego konta bieżącego przedsiębiorca powinien się wstrzymać do momentu wpłynięcia wszystkich oczekiwanych należności lub po uzgodnieniu z kontrahentami, że środki będą przekazywane już na nowy rachunek.
Jeśli w wyniku niedopatrzenia osoba winna pieniądze firmie wpłaci należność na stary, zamknięty już rachunek, przelew wróci na konto nadawcy po kilku dniach.
Wypowiedzieć umowę zbędnego konta można nie tylko w placówce bankowej, ale często również pocztą, a nawet przez Internet.
Zamykając rachunek, należy pamiętać o wyzerowaniu salda, mając na uwadze wszystkie opłaty, które zostaną pobrane przez bank w okresie, w którym konto będzie jeszcze aktywne.
Zamknięcie rachunku nie nastąpi bowiem z dnia na dzień - najczęściej w bankach obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia, który bywa liczony od ostatniego dnia bieżącego okresu rozliczeniowego.
Nie zapomnij powiadomić fiskusa
Zmiana rachunku firmowego najczęściej wymaga samodzielnego powiadomienia urzędu skarbowego, choć w niektórych przypadkach może to za nas zrobić nowy bank.
Aktualizacji numeru rachunku dokonujemy na odpowiednim formularzu (US: CEIDG-1, ZUS: ZBA). Formalności można dopełnić osobiście lub przez Internet. Zdalnie robimy to za pomocą Profilu Zaufanego, który można utworzyć za pomocą portalu epuap.gov.pl.
Na powiadomienie ZUS-u o zmianie rachunku przedsiębiorca ma 14 dni, w przypadku fiskusa czas ten wynosi zaledwie 7 dni.