Znamy już finalny kształt programu Mieszkanie na Start, w którym zostały określone zasady dopłat do czynszu, dostępne dla beneficjentów programu Mieszkanie Plus. Średnia wysokość dofinansowania czynszu najmowanego lokalu wyniesie ok 300 zł miesięcznie.
Ostateczna kwota świadczenia dostępnego w programie Mieszkanie na Start będzie zależała od:
kosztu budowy metra kwadratowego nieruchomości na wskazanym obszarze,
powierzchni mieszkania,
wielkości gospodarstwa domowego.
Zainteresowani lokalami z dopłatą do czynszu będą musieli spełnić kryteria dochodowe, by zakwalifikować się do programu. Najistotniejszym czynnikiem będzie poziom zarobków, który wyniesie dla singla maksymalnie 60% średniego wynagrodzenia (co przełożyłoby się na pensję do ok 2560 zł/mies.). Limit ten będzie zwiększany o dodatkowe 30 punktów procentowych z każdym kolejnym członkiem gospodarstwa domowego.
Najwięcej zyskają najliczniejsze rodziny
Osoba samotna będzie mogła liczyć na dofinansowanie do co najwyżej 20 m kw. Każdy kolejny członek rodziny to dopłata do dodatkowych 15 m kw. Oznacza to, że dopłata do czynszu dla bezdzietnego małżeństwa będzie naliczona dla maksymalnie 35 m kw., z kolei rodzina w modelu 2+1 będzie mogła liczyć na dopłatę do 50 m kw., a przy dwójce dzieci - do 65 m kw. Ustawa nie podaje maksymalnej granicy kwoty dopłat w zależności od liczby osób należących do tego samego gospodarstwa domowego.
Gmina | Stawka dopłaty do 1 m kw (zł) | Maksymalna wysokość dopłat z uwzględnieniem liczebności gospodarstwa domowego (zł) | ||||
1 os. | 2 os. | 3 os. | 4 os. | 5 os. | ||
Wrocław | 7,24 | 145 | 254 | 362 | 471 | 580 |
gminy sąsiadujące | 6,39 | 128 | 224 | 320 | 415 | 511 |
województwo dolnośląskie | 5,54 | 111 | 194 | 277 | 360 | 443 |
Bydgoszcz | 6,68 | 134 | 234 | 334 | 434 | 534 |
gminy sąsiadujące | 5,96 | 119 | 208 | 298 | 387 | 476 |
Toruń | 6,68 | 134 | 234 | 334 | 434 | 534 |
gminy sąsiadujące | 5,96 | 119 | 208 | 298 | 387 | 476 |
województwo kujawsko-pomorskie | 5,23 | 105 | 183 | 262 | 340 | 419 |
Lublin | 6,45 | 129 | 226 | 323 | 419 | 516 |
gminy sąsiadujące | 5,82 | 116 | 204 | 291 | 378 | 466 |
województwo lubelskie | 5,19 | 104 | 182 | 260 | 338 | 416 |
Gorzów Wielkopolski | 6,07 | 121 | 213 | 304 | 395 | 486 |
gminy sąsiadujące | 5,81 | 116 | 203 | 290 | 378 | 465 |
Zielona Góra | 6,07 | 121 | 213 | 304 | 395 | 486 |
gminy sąsiadujące | 5,81 | 116 | 203 | 290 | 378 | 465 |
województwo lubuskie | 5,55 | 111 | 194 | 277 | 361 | 444 |
Łódź | 5,77 | 115 | 202 | 288 | 375 | 461 |
gminy sąsiadujące | 5,35 | 107 | 187 | 268 | 348 | 428 |
województwo łódzkie | 4,94 | 99 | 173 | 247 | 321 | 395 |
Kraków | 7,27 | 145 | 255 | 364 | 473 | 582 |
gminy sąsiadujące | 6,54 | 131 | 229 | 327 | 425 | 523 |
województwo małopolskie | 5,81 | 116 | 203 | 290 | 377 | 464 |
Warszawa | 8,63 | 173 | 302 | 431 | 561 | 690 |
gminy sąsiadujące | 6,26 | 125 | 219 | 313 | 407 | 501 |
województwo mazowieckie | 5,21 | 104 | 182 | 261 | 339 | 417 |
Opole | 5,75 | 115 | 201 | 288 | 374 | 460 |
gminy sąsiadujące | 5,23 | 105 | 183 | 262 | 340 | 418 |
województwo opolskie | 4,71 | 94 | 165 | 235 | 306 | 377 |
Rzeszów | 6,40 | 128 | 224 | 320 | 416 | 512 |
gminy sąsiadujące | 5,58 | 112 | 195 | 279 | 362 | 446 |
województwo podkarpackie | 4,75 | 95 | 166 | 237 | 309 | 380 |
Białystok | 6,16 | 123 | 216 | 308 | 400 | 493 |
gminy sąsiadujące | 5,71 | 114 | 200 | 285 | 371 | 456 |
województwo podlaskie | 5,25 | 105 | 184 | 263 | 341 | 420 |
Gdańsk | 7,56 | 151 | 264 | 378 | 491 | 605 |
gminy sąsiadujące | 7,12 | 142 | 249 | 356 | 463 | 570 |
województwo pomorskie | 6,69 | 134 | 234 | 334 | 435 | 535 |
Katowice | 6,51 | 130 | 228 | 325 | 423 | 521 |
gminy sąsiadujące | 5,91 | 118 | 207 | 295 | 384 | 472 |
województwo śląskie | 5,30 | 106 | 186 | 265 | 345 | 424 |
Kielce | 6,66 | 133 | 233 | 333 | 433 | 533 |
gminy sąsiadujące | 5,81 | 116 | 203 | 290 | 377 | 464 |
województwo świętokrzyskie | 4,95 | 99 | 173 | 248 | 322 | 396 |
Olsztyn | 6,88 | 138 | 241 | 344 | 447 | 550 |
gminy sąsiadujące | 6,19 | 124 | 217 | 309 | 402 | 495 |
województwo warmińsko-mazurskie | 5,50 | 110 | 193 | 275 | 358 | 440 |
Poznań | 7,94 | 159 | 278 | 397 | 516 | 635 |
gminy sąsiadujące | 6,16 | 123 | 215 | 308 | 400 | 493 |
województwo wielkopolskie | 5,13 | 103 | 180 | 257 | 333 | 410 |
Szczecin | 6,28 | 126 | 220 | 314 | 408 | 503 |
gminy sąsiadujące | 5,83 | 117 | 204 | 292 | 379 | 467 |
województwo zachodniopomorskie | 5,38 | 108 | 188 | 269 | 350 | 431 |
Dopłaty mają być wypłacane przez 15 lat, o ile beneficjenci co roku przejdą pozytywnie kontrolę wysokości dochodów.
Dopłaty padną łupem inflacji
Niestety wysokość dopłat nie będzie podlegać okresowej waloryzacji. Oznacza to, że w każdym kolejnym roku beneficjent będzie dostawał taką samą stawkę. Przykładowo - jeśli przyznano mu 300 zł dopłaty/mies., kwota dopłaty w 15 roku udziału w programie będzie taka sama, jak w pierwszym. Biorąc pod uwagę nieuniknioną inflację, należy mieć na uwadze, że realna wartość uzyskiwanych dopłat będzie malała wraz ze spadkiem siły nabywczej pieniądza.
Obowiązkowa kontrola dochodów
Regularne badanie poziomu zarobków to główna różnica między pierwotnym projektem ustawy, a jej ostateczną wersją, zatwierdzoną w początkach sierpnia przez prezydenta Andrzeja Dudę. Weryfikacja dochodów ma zapobiegać trwonieniu rządowych pieniędzy na dopłaty dla osób, których status materialny poprawił się na tyle, by mogło być ich stać na samodzielne regulowanie czynszu. W ten sposób pieniądze trafią do tych, którzy najbardziej ich potrzebują.
Program ruszy z początkiem 2019 r. W pierwszym roku na dopłaty zostanie przeznaczona pula 200 mln zł. Z każdym kolejnym rokiem fundusz ma się zwiększać o kolejne 200 mln zł do roku 2034, kiedy zostanie osiągnięty docelowy pułap 3,2 mld zł w skali roku.