Zmiany w poleceniu zapłaty: banki ułatwiają aktywację usługi

2019-06-03 15:26:25

Na mocy zawartego 1 czerwca porozumienia międzybankowego, korzystanie z polecenia zapłaty będzie dla klientów wygodniejsze. Uproszczenie aktywacji usługi ma na celu zwiększenie wśród konsumentów popularności tego sposobu opłacania rachunków.

W przeciwieństwie do zlecenia stałego z polecenia zapłaty korzystamy o wiele rzadziej. Banki chcą to zmienić. Zgodnie z danymi Narodowego Banku Polskiego w II połowie 2018 r. Polacy skorzystali z polecenia zapłaty tylko 28,4 mln razy, podczas gdy zwykłych przelewów zrealizowano w tym czasie ponad 2,8 mld.

Na mocy zawartego porozumienia usługa ma być prostsza w aktywacji. Banki liczą, że w ten sposób zwiększy się w społeczeństwie zainteresowanie korzystaniem z tej formy płatności.

Czy różni się zlecenie stałe pd polecenia zapłaty?

Obie usługi mają pomóc w wykonywaniu cyklicznych płatności. Zlecenie stałe pozwala na zaplanowanie regularnych przelewów, które mają wychodzić z konta klienta na wskazany rachunek co określony czas (co dzień, co tydzień, co miesiąc, kwartał lub w innych okresach).

Istotą zlecenia stałego jest to, że każdy przelew będzie realizowany na tę samą kwotę. Dane do przelewów są wpisywane przez klienta banku na formularzu dostępnym w bankowości elektronicznej lub w oddziałach banku.

Polecenie zapłaty również pozwala na automatyczne opłacanie cyklicznych rachunków, jednak w jego przypadku kwota każdego przelewu jest zmienna. Stałe są tylko dane odbiorcy płatności. W przypadku tej usługi to nie klient banku, a firma, która będzie odbiorcą przelewów w ramach polecenia zapłaty, decyduje o kwocie kolejnych przelewów.

Korzystając z polecenia zapłaty, konsument nie musi samodzielnie wypełniać formatek przelewu i pamiętać o terminach nadchodzących płatności.

Zlecenie stałe jest dobrym sposobem opłacania stałych rachunków, np. za internet, czynsz czy faktury zaliczkowe za prąd. Polecenie zapłaty ułatwia regulowanie zobowiązań o zmiennej wartości, np. abonamenty telekomunikacyjne, gdzie kwota bieżącego rachunku zależy od usług, z których użytkownik skorzystał z danym miesiącu.

Co zmieni się na lepsze w poleceniu zapłaty?

Aby aktywować usługę polecenia zapłaty, do tej pory klient banku musiał udzielić danej firmie, z której usług korzysta, zgody na obciążanie konta przyszłymi płatnościami, a następnie usługodawca miał obowiązek przedłożyć tę zgodę w banku klienta.

Od 1 czerwca 2019 r. wystarczy, że konsument zostawi u usługodawcy zgodę do obciążania rachunku kwotą z przyszłych faktur. Ten nie będzie już musiał przesyłać tego dokumentu do banku przed pierwszą transakcją obciążeniową.

Do 13 miesięcy na reklamację

Oprósz uproszczenia procedury aktywacji polecenia zapłaty wydłużony został również czas na reklamowanie transakcji realizowanych za pośrednictwem polecenia zapłaty. Na złożenie reklamacji klient banku będzie miał aż 13 miesięcy od dnia obciążenia rachunku.

Polecenie zapłaty to usługa wykonywana za pośrednictwem systemu Elixir.

Marzena Kazbieruk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam