Choć leasing to stosunkowo młody produkt finansowy, dość szybko został doceniony przez polskich przedsiębiorców, a to m.in. za sprawą łatwej dostępności. Zaletą leasingu jednak z pewnością nie jest mnogość opłat, jakie wiążą się z zawarciem umowy. Zobacz, ile naprawdę kosztuje leasing.
Mimo że historia rozwoju leasingu w Polsce sięga zaledwie kilku lat, to z roku na rok widać gwałtowne zwiększanie zasięgu tego źródła finansowania. Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu rok 2017 jest piątym rokiem z rzędu z dwucyfrowym tempem rozwoju branży leasingowej. Pierwsze półrocze b.r. przyniosło aż 11,6% wzrost aktywów finansowanych leasingiem. Z tej formy finansowania najczęściej korzystamy podczas zakupu aut osobowych i dostawczych do 3,5 t (44,3%), pojazdów ciężarowych (27,3%) oraz maszyn i urządzeń (26,7%). Pozostałe przedmioty, w tym nieruchomości, dotyczą zaledwie 1,7% umów.
O tym, jak duże znaczenie ma leasing dla polskich przedsiębiorców, świadczyć może także skala, z jaką leasing wyprzedza pożyczki inwestycyjne. Wartość umów leasingowych zawartych w pierwszych 6 miesiącach bieżącego roku aż 7-krotnie przewyższyła wartość udzielonych przez banki pożyczek inwestycyjnych (27,3 mld zł kontra 4,6 mld zł).
Jak podaje ZPL, spośród wszystkich klientów firm leasingowych aż 72% to mikro i małe przedsiębiorstwa (o obrotach do 20 mln zł). Statystycznie co trzeci przedsiębiorca z segmentu SME korzysta z leasingu.
Najważniejsze koszty leasingu samochodowego
Podpisując umowę leasingu, trzeba się liczyć z koniecznością poniesienia następujących kosztów:
- opłata początkowa (nie zawsze wymagana, często od 1% ceny samochodu)
- opłata za rozpatrzenie wniosku (1-2% wartości umowy; obecnie występuje jedynie u nielicznych leasingodawców)
- odsetki spłacane razem z kapitałem w miesięcznych ratach
- ubezpieczenie OC/AC pojazdu (zależnie m.in. od wartości samochodu pakiet OC+AC dla nowego auta to zwykle koszt 2-4 tys. zł rocznie)
- opłata za wykup pojazdu (wykup nie jest obowiązkowy; zazwyczaj 1-5% wartości pojazdu)
- opłaty za usługi dodatkowe, np. assistance, przeglądy, wymiana opon
Leasingobiorca ma przeważnie dwie możliwości do wyboru: opcję samodzielnego ubezpieczenia auta lub skorzystania z ubezpieczenia zawieranego za pośrednictwem leasingodawcy. Polisa zazwyczaj musi być zawarta na przynajmniej 5 lat lub wręcz cały okres trwania umowy leasingu. W przypadku skorzystania z oferty udostępnianej przez leasingodawcę, leasingobiorca może często liczyć na niezmienność składki przez pełny okres umowy.
Wybierając jakąkolwiek formę finansowania – czy to zakupu samochodu, czy innych przedmiotów – warto pamiętać o tym, że im dłuży okres spłaty wybierzemy, tym niższe będą miesięczne raty. Niestety tym sposobem poniesiemy wyższe koszty.
Choć wielu przedsiębiorców poszukuje ofert, które nie wymagają wnoszenia opłaty początkowej, to zwiększenie zaangażowania firmowego kapitału (wkład własny) pozytywnie wpłynie na koszty odsetkowe – ostatecznie przecież saldo naszego zadłużenia (od którego naliczane jest oprocentowanie, prowizje i inne opłaty) będzie niższe już na starcie.