Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Getin Noble Bank 1,7 mln zł kary za reklamowanie kredytów w sposób niezgodny z ustawą. Sprawa dotyczy kampanii marketingowej kredytu konsolidacyjnego z 2015 roku.
UOKiK zarzucił Getin Noble Bankowi nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących prezentowania w reklamach kredytów informacji prawnie wymaganych. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim każda reklama kredytu objętego jej przepisami powinna zawierać dane dotyczące:
- oprocentowania nominalnego,
- RRSO (rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania),
- całkowitej kwoty kredytu,
- okresu trwania umowy,
- wysokości rat,
- całkowitej kwoty do zapłaty.
Samo podanie tych informacji to jednak za mało. Muszą one zostać przedstawione w sposób zrozumiały i pozwalający na swobodne zapoznanie się z nimi. Dotyczy to zarówno materiałów drukowanych (ulotek, broszur), jak i spotów telewizyjnych czy reklam internetowych.
W przypadku Getin Noble Banku zastrzeżenia UOKiK-u wzbudziła kampania "5% niższa rata", w której - zdaniem urzędu - stosowano w prezentowanych materiałach zbyt małą czcionkę i za krótki czas wyświetlania tekstów w spotach telewizyjnych. Jak podkreślił prezes UOKiK Marek Niechciał w komunikacie opublikowanym na stronie urzędu - reklamy w silnym stopniu oddziału na konsumentów, dlatego to na banku spoczywa odpowiedzialność za dopilnowanie, by komunikat zawierający informacje wymagane ustawowo był wyświetlany jak najdłużej i był dobrze widoczny.
UOKiK odniósł się negatywnie również do sposobu pokazywania w materiałach promocyjnych reprezentatywnego przykładu, którego celem jest ułatwienie konsumentom porównywania ofert różnych banków. Zgodnie z ustawą przykład ten powinien być opracowany w oparciu o warunki kredytu, na jakich bank prognozuje zawrzeć minimum 2/3 umów danego produktu. Getin Noble Bank tymczasem pokazywał dwa przykłady reprezentatywne: kredytu konsolidacyjnego z ubezpieczeniem i bez ubezpieczenia, co - w opinii UOKiK-u miało utrudniać odbiorcom porównywanie oferty GNB do propozycji innych banków.
Getin Noble Bank nie tylko zaniechał praktyk wskazanych przez UOKiK, ale i zobowiązał się do rekompensaty publicznej. Kredytobiorcy, którzy zdecydowali się na kredyt konsolidacyjny "5% niższa rata" w okresie emisji reklamy telewizyjnej (1-28 czerwca 2015 r.) oraz do 14 dni po zakończeniu kampanii mogą liczyć na obniżkę oprocentowania o 0,5% lub zwrot odsetek zapłaconych w ciągu ostatniego półrocza spłacania kredytu.