Nie jesteś pewny, czy umowa kredytowa przedstawiona przez bank, SKOK lub firmę pożyczkową jest zgodna z prawem? Podpowiadamy, gdzie zgłosić się po bezpłatną pomoc w wyjaśnianiu zawiłości umów kredytów i pożyczek.
Zawierając jakąkolwiek umowę: ubezpieczeniową, kredytową czy innego typu, koniecznie trzeba ją przeczytać. Rada prosta, jednak wskutek ciągłego pośpiechu i nawału obowiązków często po prostu nie mamy na to czasu. Niestety nawet najlepsza wymówka zda się na nic, gdy przyjdzie nam ponosić konsekwencje (finansowe) swoich pobieżnych działań. Przez chwilę nieuwagi możemy stać się dłużnikami banku, który wykorzystuje swoją pozycję do zwiększania swoich zysków, kosztem naszej, konsumenckiej kieszeni.
W pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić reklamację usługi do banku. Jeśli jednak bank nam nie odpowie (mimo naszych upomnień) lub negatywnie rozpatrzy reklamację, nadal mamy szansę na dowiedzenie swoich racji. Nie musimy od razu zakładać sprawy sądowej. Możemy skorzystać z pomocy, jaką zapewnia konsumentom szereg publicznych instytucji.
Do kogo się zgłosić po pomoc?
Jeśli zorientowałeś się, że mogłeś paść ofiarą nieuczciwego kredytodawcy, który np. niesłusznie zawyża koszt naszego kredytu, nie chce zwrócić części kosztów po wcześniejszej spłacie zadłużenia lub w jakikolwiek inny sposób działa na Twoją niekorzyść, skorzystaj z bezpłatnej pomocy tych oto instytucji:
- Stowarzyszenia Konsumentów Polskich i Fundacja Konsumentów - udostępniają infolinię konsumencką, na której możesz za darmo uzyskać informacje prawne. Tel.: 800 889 866, adres witryny internetowej: www.konsumenci.org
- Centrum porad, w którym udzielają się członkowie Federacji Konsumentów, odpowiadający na pytania przesyłane drogą mailową pod adres: porady@dlakonsumentow.pl
- Miejski lub Powiatowy Rzecznik konsumentów - listę rzeczników można sprawdzić pod adresem: www.uokik.gov.pl
Rzecznik konsumentów zajmuje się udzielaniem darmowych porad i informacji prawnych, chroni interesy konsumentów, interweniuje w ich sprawach w razie uzasadnionej potrzeby oraz udziela pomocy w prowadzeniu spraw sądowych. Jeśli podejrzewasz, że bank zastosował w Twoim przypadku niedozwolone klauzule umowne, zgłoś to do rzecznika. On wystosuje do banku prośbę o wyjaśnienia. Brak odpowiedzi na żądanie jest karalne kwotą grzywny.