Dzięki przelewom zlecanym przez bankowość elektroniczną można w szybki sposób zapłacić za usługi, towar kupiony w sklepie internetowym czy też opłacać rachunki. Co jednak będzie, gdy z pośpiechu wyślemy pieniądze na niewłaściwe konto? Jak anulować błędny przelew w PKO BP?
Polecenie przelewu to bardzo popularna forma rozliczenia bezgotówkowego, w ramach której bank, na wniosek właściciela rachunku, zobowiązuje się przelać określone środki z jego konta na inny rachunek w tym samym bądź innym banku. Rozliczenie bezgotówkowe oznacza, że cały proces przelewu jest wykonywany elektronicznie, czyli bez fizycznego użycia banknotów i monet. Z polecenia przelewu mogą korzystać osoby fizyczne oraz firmy posiadające konto bankowe.
Przelewy a system Elixir
Wszystkie banki w Polsce obsługują przelewy w systemie międzybankowym Elixir. System ten jest oparty na teletransmisji danych i funkcjonuje w ramach Krajowej Izby Rozliczeniowej. Jego zadaniem jest wymiana komunikatów o zleceniach płatniczych pomiędzy bankami. Informacje o przelewach wychodzących i przychodzących są przesyłane pomiędzy bankami w trzech sesjach, od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy. Dokładne godziny tych sesji są stałe dla systemu Elixir, jednak godziny księgowania środków na kontach odbiorców różnią się dla poszczególnych banków.
Sprawdź też: Przelew na numer telefonu - jak to działa?
Godziny księgowanie przelewów w PKO BP
W PKO BP przelewy wychodzące są realizowane w następujących sesjach:
- I sesja – godzina 08:00,
- II sesja – godzina 11:45,
- III sesja – godzina 14:30.
Natomiast przelewy przychodzące w PKO BP są księgowane w godzinach:
- I sesja – od 11:30
- II sesja – od 15:10
- III sesja – od 17:30.
Anulowanie przelewu w PKO BP
Anulowanie przelewu jest możliwe, jednak zrealizowanie takiej czynności zależy od czasu zarejestrowania i momentu decyzji o cofnięciu przelewu. W sytuacji, gdy decydujemy o anulowaniu przelewu krótko po jego zleceniu, tzn. gdy nie został jeszcze utworzony plik do wysłania w systemie Elixir, wycofać przelew można w placówce banku. Anulowanie transakcji jest możliwe tylko w oddziale banku prowadzącego rachunek, z którego zlecono przelew.
Sprawdź też: Przelewy przez Internet: uwaga na ryzyko podmiany numeru konta
Składanie reklamacji
W przypadku, gdy przelew, który chcemy anulować, został już wysłany do systemu Elixir, wtedy jedyną drogą do odzyskania pieniędzy jest złożenie reklamacji do banku odbiorcy przelewu. Po otrzymaniu wniosku o wstrzymanie przelewu bank beneficjenta podejmuje decyzję o uznaniu reklamacji. Gdy bank uzna prośbę zleceniodawcy przelewu, wtedy rachunek odbiorcy zostanie obciążony, a na konto zleceniodawcy nastąpi zwrot przelanej kwoty.