Biorąc telefon w abonamencie lub kupując starter z numerem, otrzymujemy wraz z kartą SIM kody, które są potrzebne do uruchomienia lub odblokowania telefonu. Ile razy można wpisać niepoprawny kod PUK, zanim karta SIM zostanie zablokowana?
Z kartą SIM abonent otrzymuje dwa kody, które są niezbędne do funkcjonowania telefonu: PIN i PUK.
Kod PIN
Kod PIN zabezpiecza kartę SIM przed użyciem jej przez osoby niepowołane. Kod ten składa się z czterocyfrowego hasła, które należy wpisać podczas uruchamiania telefonu. Taka autoryzacja karty SIM zabezpiecza ją przez dostępem osób trzecich oraz wykonywaniem przez nie połączeń na koszt abonenta. Trzykrotne błędne wprowadzenie kodu PIN doprowadzi do blokady karty SIM, którą można odblokować (i ustalić nowy kod PIN) za pomocą kodu PUK. W przypadku, gdy nasz zestaw cyfr w kodzie PIN jest trudny do zapamiętania, możemy go zmienić na łatwiejszy. W tym celu należy wejść opcję: „Ustawienia telefonu”, a następnie w „Zmień PIN karty SIM”. Tam należy wprowadzić nowy kod PIN.
Kod PUK
Kod PUK jest to ośmiocyfrowy zestaw cyfr przypisany na stale do karty SIM. Jest on potrzebny do odblokowania karty SIM w przypadku, gdy zostanie ona zablokowana poprzez trzykrotne nieprawidłowe wprowadzenie kodu PIN. Kod PUK otrzymujemy wraz z kartą SIM, przeciwnie do kodu PIN nie może być on zmieniony. W przypadku, gdy 10 razy wpiszemy błędny kod PUK, nasza karta SIM zostanie zablokowania, a zapisane na niej informacje przepadną. Po takiej blokadzie, by korzystać ze swojego numeru, musimy dokonać wymiany karty SIM w salonie operatora.
Kod PUK należy chronić przed stratą lub zgubieniem. Gdy zablokujemy telefon błędnym kodem PIN, a nie mamy kodu PUK, wtedy musimy skontaktować się ze swoim operatorem.
Sieć Orange
Aby poznać swój kod PUK w sieci Orange, należy zadzwonić pod numer:
- *600 lub
- 510 100 100.
Można także w tym celu zalogować się na Mój Orange i wybierać opcję "Moje dane", a potem: "Zabezpieczenia" i kliknąć w link "Uzyskaj kod PUK". Po wpisaniu kodu abonenckiego wyświetli się kod PUK.
Sieć Plus
Aby odzyskać utracony kod PUK w sieci Plus, należy skontaktować się z działem obsługi pod numerami:
- 2601 lub
- 601 102 601.
Można także zalogować się do usługi Plus Online lub udać się do salonu sieci Plus.
Sieć T-Mobile
Klienci sieci T-Mobile w celu odzyskania kodu PUK powinni skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta pod numerami:
- 602 900 000 w przypadku telefonu w T-Mobile na abonament
- *9602 w przypadku telefonu w T-Mobile na kartę.
Kod PUK można także uzyskać logując się na stronie T-Mobile lub udając się do salonu operatora.