Pomimo tego, że wielu Polaków korzysta z kart płatniczych na co dzień, to niewielu z nich ma świadomość, czym jest i do czego służy usługa chargeback. Sprawdź, jak korzystać z chargebacku, by w prosty sposób odzyskać pieniądze, gdy kupiony towar nie spełnia naszych oczekiwań.
Chargeback to tzw. obciążenie zwrotne, z którego mogą korzystać właściciele kart płatniczych Visa i MasterCard. Usługa chargeback daje możliwość zareklamowania transakcji pieniężnych dokonanych przy użyciu karty debetowej, kredytowej lub przedpłaconej. W ten sposób właściciel karty ma możliwość odzyskania swoich pieniędzy.
Obciążenie zwrotne
Aby skorzystać z usługi chargeback, klient składa wniosek do swojego banku o zwrot pieniędzy w przypadku, gdy zakupiony towar czy usługa nie zostały w ogóle lub należycie zrealizowane albo transakcja została naliczona podwójnie. Bank przeprowadza postępowanie reklamacyjne i po odpowiednim czasie zwraca klientowi środki, które wydał on na niezrealizowaną transakcję.
Sprawdź też: 6 mitów na temat kart zbliżeniowych
Kiedy można skorzystać z chargebacku?
Z usługi chargeback można skorzystać w przypadkach gdy:
- zamówiony przez Internet produkt nie dotarł do zamawiającego,
- przesyłka z zamówieniem zawierała niewłaściwy towar,
- z karty zostały dwukrotnie pobrane środki za ten sam produkt lub usługę,
- po reklamacji u sprzedawcy, gdy nie odzyskaliśmy naszych pieniędzy,
- na wyciągu z karty znalazły się niezrealizowane przez nas transakcje,
- bankomat nie wydał pieniędzy, ale konto zostało obciążone,
- przy płatnościach internetowych wystąpił błąd, a środki zostały pobrane z karty bez zakończenia transakcji,
- pomimo anulowania zamówienia, sprzedawca obciążył kartę,
- zwróciliśmy zakupiony towar, ale nie odzyskaliśmy wydanych pieniędzy.
Jak złożyć reklamację chargeback w banku?
Reklamacja powinna być złożona w formie pisemnej i powinna zawierać następujące informacje:
- numer karty, którą zapłaciliśmy za towar/usługę,
- dane posiadacza karty,
- datę, miejsce i kwotę dokonanej transakcji,
- informacje o podmiocie, który pieniądze otrzymał.
Do dokumentów warto dołączyć potwierdzenia dokonanej transakcji, np. wydruk z bankomatu.
Bank, który wydał kartę, rozpatruje wniosek reklamacyjny, a w przypadku uznania jego zasadności przekazuje sprawę organizacji płatniczej - MasterCard lub Visa. Operator karty po rozpatrzeniu reklamacji przekazuje sprawę do agenta rozliczeniowego, który zwraca się do akceptanta-sprzedawcy z prośbą o wyjaśnienie sprawy.
Po otrzymaniu danych akceptant ma obowiązek ustosunkować się do rozpatrywanej reklamacji, czyli może ją uznać lub nie. W przypadku, gdy akceptant nie zajmie stanowiska lub nie przedstawi koniecznych dowodów w sprawie, wtedy agent obciąży jego konto odpowiednią kwotą. Następnie dokona przelewu na rachunek klienta, informując wydawcę o zakończeniu sprawy.
Sprawdź też: Visa czy MasterCard - z którą kartą za granicę?
Usługa chargeback jest bezpłatna dla osoby reklamującej transakcję. Termin na złożenie reklamacji chargeback jest zależny od powodu jej złożenia i wynosi od 45 do nawet 540 dni od dokonania płatności.