Obecnie sklepy internetowe stają się coraz popularniejszym sposobem na dotarcie do dużego grona klientów. Założenie tego typu działalności przy obecnym stanie technologii nie wymaga wielkich inwestycji. Samo utworzenie sklepu na serwerze jednak nie wystarczy. Jakie kroki trzeba zatem jeszcze podjąć, by odnieść sukces?
Przed założeniem własnego sklepu internetowego powinniśmy dobrze przemyśleć kilka spraw. Oczywiście najważniejszy jest dobry pomysł - wybór branży, asortymentu i zdefiniowanie potencjalnych klientów.
Wybierz dostawców
Po określeniu asortymentu, jaki chcemy sprzedawać w naszym sklepie internetowym, powinniśmy rozejrzeć się za dostawcami. W tej sprawie naszym priorytetem powinna być cena, rzetelność i sprawne działanie wybranego przez nas kontrahenta.
Przemyśl nazwę sklepu
Następnym krokiem jest wybór nazwy i domeny sklepu. Powinna ona być w miarę krótka, łatwa do zapisania, a także dostosowana do wybranej przez nas branży, by klienci mogli łatwo ją zapamiętać.
Zakładanie firmy
Gdy pierwsze kroki mamy już za sobą, czas na podobno najtrudniejszy krok dla młodych przedsiębiorców, czyli zakładanie działalności gospodarczej:
- sklep musimy zarejestrować w urzędzie miasta,
- zdobyć REGON w urzędzie statystycznym,
- założyć dla firmy konto bankowe,
- zamówić pieczątkę,
- zarejestrować NIP,
- wybrać formę opodatkowania,
- zgłosić się do obowiązkowych ubezpieczeń w ZUS-ie,
- zgłosić działalność do Państwowej Inspekcji Pracy.
Nie chcąc tracić czasu, firmę możemy założyć przez Internet, korzystając z portalu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Oprogramowanie sklepu
Po formalnościach musimy podjąć jedną z trudniejszych decyzji dotyczących naszego sklepu, chodzi o oprogramowanie, które posłuży nam przez dłuższy czas. Do wyboru mamy darmowe, płatne i zamówione indywidualnie. Najlepszym rozwiązaniem i niezbyt kosztownym jest nabycie gotowego programu do prowadzenia sklepu. Szukając dobrego oprogramowania, powinniśmy jednak pamiętać o kilku sprawach:
- przygotujmy listę funkcjonalności, które są nam niezbędne w pracy sklepu,
- następnie wybierzmy kilka programów spełniających nasze wymagania,
- przetestujmy każdy z systemów pod kątem zarówno front-endu (estetyka, użyteczność) i back-endu (panel administracyjny),
- zapytajmy w punkcie o łączny koszt wdrożenia programu, wliczając wszystkie niezbędne w pracy sklepu aspekty,
- sprawdźmy możliwości integracji oprogramowania z zewnętrznymi systemami, takimi jak hurtownie, firmy kurierskie, porównywarki cenowe itp.
Po przeprowadzeniu tych kluczowych spraw, jesteśmy już prawie gotowi do prowadzenia sklepu internetowego.