Założenie sklepu może wydawać się trafną inwestycją, jednak by się tego podjąć, należy najpierw zainwestować pieniądze. To, w jakiej wysokości kapitał będzie nam potrzebny, zależy od wielu czynników - między innymi od rodzaju prowadzonej działalności.
Na wstępie warto podkreślić, że w przypadku różnego rodzaju sklepów koszty ich założenia mimo iż będą zbliżone, jednak nie identyczne. Jako przykład weźmy sklep spożywczy.
Może franczyza?
Obecnie warto się zastanowić, czy nie chcemy podpisać umowy franczyzowej z większą siecią handlową. Pomoże to przyciągnąć klientów. Będzie to dobre rozwiązanie dla osób, które posiadają kapitał, jednak nie mają doświadczenia w prowadzeniu tego typu biznesu. Możemy znaleźć oferty bez opłaty licencyjnej, jednak są i takie, w ramach których ta wynosi nawet 15 000 zł. Do tego doliczyć należy miesięczną opłatę franczyzową, w wysokości zwykle do 5 proc. obrotów.
Inwestycje
W zależności od tego, czy kupujemy lokal, czy będziemy go wynajmować, koszty ukształtują się różnie. Warto, aby lokal nie był mały, minimum to 60 m2. Remont pomieszczeń może nas kosztować ok 50 000 zł. W przypadku wynajmu miesięczny koszt czynszu za wynajem wraz z opłatami za elektryczność, gaz i wodę wyniesie średnio 2 000 zł.
Sprawdź także: Ile kosztuje ubezpieczenie sklepu?
Kolejna inwestycja to kasa fiskalna, która może kosztować do 5 000 zł. W przypadku sklepu spożywczego niezbędna jest także waga z drukarką - to koszt ok. 4 000 zł. Nie zapominajmy o wyposażeniu sklepu: regałach, meblach sklepowych i chłodniczych. Ich koszt może wynieść od 10 000 zł do 40 000 zł.
Pamiętajmy także o wynagrodzeniu pracowników.
Dodatkowo
Niezbędne będzie również zakupienie towaru. Zakup alarmu przeciwwłamaniowego (300-400 zł), ubezpieczenie lokalu i towarów (ok. 70 zł/mies.), dodatki do wystroju wnętrz (100 – 200 zł). Warto przed wejściem do lokalu zamontować również szyld (600-700 zł).
Składki ZUS
Pamiętajmy również o konieczności rozliczenia się z ZUS-em.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą opłaca co miesiąc ZUS w wysokości 1095,37 zł (z dobrowolną składką chorobową) albo 1037,17 zł (bez dobrowolnej składki chorobowej). Może zamiast tego opłacać preferencyjny ZUS (446,88 zł z dobrowolną składką chorobową albo 434,02 zł bez dobrowolnej składki chorobowej), jeśli w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadził działalności i nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, u którego był zatrudniony na umowę o pracę.
Sprawdź też: 7 źródeł dofinansowania dla firm na start, cz. I
Pamiętajmy, że wydatki firmowe można wrzucać w koszty, od opłat za zakup towaru i sprzętu aż po usługi księgowe. Dzięki temu firma może zapłacić niższy podatek dochodowy. Pamiętajmy jednak, że do kosztów prowadzenia firmy można wpisać jedynie te wydatki, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością i dodatkowo są udokumentowane fakturą lub rachunkiem.