Nie wszyscy Polacy wiedzą, jak bronić swoich interesów w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami czy bezdusznymi instytucjami finansowymi. Pomóc w tym - i to za darmo - może tymczasem m.in. UOKiK. Dowiedz się, w jakich sytuacjach skarga do UOKiK-u pomoże.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta został powołany w 1990 roku i na początku miał za zadanie walkę z praktykami monopolistycznymi. Później (od 1996 roku) jego prerogatywy zostały poszerzone o ochronę konsumenta.
Ochrona konsumenta, czyli co?
Do zadań UOKiK-u zalicza się sprawdzanie produktów wprowadzanych na rynek oraz monitoring bezpieczeństwa produkcji. Ponadto instytucja podejmuje działania przeciwko praktykom, które naruszają zbiorowe interesy klientów. Oprócz tego UOKiK działa na rzecz eliminacji zapisów umownych, które szkodzą klientom.
Sprawdź też: Kiedy konsument może liczyć na pomoc KNF?
Skargi do UOKiK
Jako instytucja dbająca o konsumenta UOKiK przyjmuje również skargi. Trzeba jednak pamiętać, że UOKiK nie rozpatruje problemów dotykających indywidualnych klientów (np. za niskie odszkodowanie). Jeśli myślimy o złożeniu do urzędu skargi na jakąś firmę, to należy to zweryfikować, czy praktyki takiej firmy naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Przykładami takich praktyk jest udzielanie nierzetelnych informacji przez firmę, naruszanie praw konsumentów poprzez wymagania, które są z nimi sprzeczne lub umieszczanie w umowach zapisów, które są niedozwolone ze względu na przepisy prawa. Jeżeli nasza sytuacja kwalifikuje się pod którąś z tych praktyk, to możemy złożyć wniosek i liczyć na to, że UOKiK podejmie działania.
Gdzie wysłać pismo?
W skardze uwzględniającej praktykę godzącą w zbiorowe interesy konsumentów należy uwzględnić nazwę firmy, opis sytuacji (tutaj idealnie jest dodać przepis ustawy, która została naruszona) oraz nasze dane teleadresowe. Skargę wysyłamy na adres UOKiK-u lub zgłaszamy ją osobiście w delegatura bądź centrali instytucji.
Sprawdź też: Reklamacja w banku - kiedy i jak ją złożyć, żeby została rozpatrzona pozytywnie?
Konsekwencje skargi
Po rozpatrzeniu skargi UOKiK może nakazać firmie zmianę praktyk bądź nałożyć na nią karę pieniężną. Może także rozpocząć postępowanie sądowe. Rekordowa kara nałożona przez UOKiK trafiła do PZU, które musiało z jej tytułu zapłacić aż 11 milionów złotych. To pokazuje, że UOKiK może działać efektywnie. Należy jednak pamiętać, że skargi doń kierowane muszą zawsze dotyczyć kwestii zbiorowych.