Leasing jako forma finansowania działalności przedsiębiorstw jest bardzo popularnym i rozwijającym się rynkiem. Mają na to wpływ udogodnienia podatkowe oraz atrakcyjna cena tego typu ofert. Sprawdźmy zatem, ile kosztuje leasing.
Według danych Związku Polskiego Leasingu w pierwszym kwartale 2015 r. w leasing oddano pojazdy osobowe o wartości netto aż 3,26 mld zł, podczas gdy w tym samym okresie w 2014 r. było to tylko 2,09 mld zł. Dane te jednoznacznie wskazują na znaczny wzrost zainteresowania leasingiem w Polsce. Sprawdźmy zatem, ile to kosztuje.
Za co płacimy w leasingu?
Na koszty leasingu składają się:
- podstawowe koszty spłaty leasingu, czyli odsetki od umowy związane ze spłatą leasingowanego środka trwałego w ramach harmonogramu rat,
- koszty dodatkowe związane z realizowaniem umowy leasingowej, np. ubezpieczenie,
- koszty inne związane z trwaniem umowy leasingowej - najczęściej są to opłaty, prowizje, koszty administracyjne, koszty kar umownych.
Sprawdź też: MTR, czyli wynajem średnioterminowy a leasing
Podstawowe koszty
Decydując się na leasing, musimy liczyć się z tym, iż koszty leasingu mogą się różnić w zależności od zastosowanej kwoty wykupu. Im ta suma wyższa, tym mniejsza będzie rata miesięczna, jednak tym samym wzrosną odsetki od większego wykupu. Ogólne oprocentowanie leasingu wynika najczęściej z rodzaju przedmiotu, tego, czy jest to przedmiot nowy, czy używany, od aktualnej polityki marżowej firmy leasingowej oraz od samego klienta.
Dodatkowe koszty
Do dodatkowych kosztów leasingowych zaliczyć można:
- ubezpieczenia OC, AC oraz NNW,
- koszty rejestracji pojazdu,
- koszt wyceny samochodu używanego,
- ubezpieczenie GAP/LIFE - jeśli jest wymagane,
- opłata manipulacyjna/prowizja do umowy.
Inne opłaty
Z tabel opłat leasingowych wynika, że leasingobiorca może spodziewać się opłat także za: przedterminowe zakończenie umowy leasingu, zmiany harmonogramu spłat, cesję umowy leasingowej na samochód, pozwolenie na użytkowanie przez osobę trzecią, wznowienie umowy po jej rozwiązaniu z powodu nieopłacenia rat leasingowych, wysłanie monitu pisemnego oraz za odbiór zatrzymanego dowodu rejestracyjnego.
Liczymy na przykładzie
Na przykładzie sprawdźmy, jak wygląda przeciętna oferta na rynku leasingowym. Analizujemy propozycję Europejskiego Funduszu Leasingowego. Opłata wstępna w przypadku nowego samochodu osobowego o wartości netto 100 tys. zł przy 35 ratach leasingowych wynosi 15 tys. zł, kwota wykupu - 1 tys. zł.
Sprawdź też: Tarcza podatkowa w leasingu operacyjnym - oblicz, ile zaoszczędzisz
Leasingobiorca dodatkowo będzie wpłacał comiesięczne raty w wysokości 2 560 zł. Łącznie za leasingowane auto zapłacimy 105 600 zł, natomiast tarcza podatkowa pozwoli mu zaoszczędzić ok. 20 tys. zł. Rzeczywisty koszt nabycia samochodu będzie wahał się w granicach 85 tys. zł.