Przed wykonaniem połączenia na infolinię danej firmy, często spotykamy się ze informacją mówiącą o "opłacie za połączenie, zgodnej z cennikiem/taryfą operatora". Jak należy to interpretować?
Wykonując połączenie na dany numer telefonu, mamy świadomość, że zapłacimy za nie z góry ustaloną stawkę, zależną od posiadanej przez nas taryfy u jednego z operatorów.
Tytułowa informacja wydaje się więc być oczywista i całkowicie zbędna. Dlaczego więc już od wielu lat jest ona stałym elementem danych kontaktowych infolinii, niezależnie od firmy i rodzaju działalności przedsiębiorstwa?
Ochrona przed oszustwem
Pierwsza i być może najważniejsza kwestia dotyczy często występującej działalności na szkodę konsumenta, czyli prób wyłudzania i pobierania wysokich opłat, bez informowania o tym zainteresowanych stron.
W wielu przypadkach wykonanie połączenia wiązało się z kilku lub nawet kilkudziesięciozłotowymi opłatami za każdą minutę rozmowy. Klient nie miał oczywiście świadomości, że taka opłata jest naliczana, a orientował się dopiero po otrzymaniu rachunku lub sprawdzeniu stanu konta w telefonie.
Informacja o "opłacie zgodnej z taryfą operatora" daje nam do zrozumienia, że za połączenie z danym numerem nie poniesiemy żadnych dodatkowych kosztów.
Zgodnie z cennikiem, czyli ile?
Odpowiedź na pytanie, ile ostatecznie zapłacimy, jest zależna od posiadanej przez nas oferty i taryfy.
Zakładając, że numer infolinii jest numerem stacjonarnym, operator wykorzysta do obliczenie opłaty naszą stawkę za połączenia z numerami tego typu. Jeśli posiadamy ofertę nielimitowanych rozmów, za połączenie nie zapłacimy nic. Jeśli jednak stawka za minutę wynosi 29 groszy i jest naliczana sekundowo, za każdą sekundę zapłacimy około 0,5 grosza.
Z punktu widzenia firmy…
Firma udostępniająca swoim klientom numer infolinii, a podając jednocześnie informację o opłatach zgodnych z taryfą operatora, zabezpiecza się przed ewentualnymi różnicami w cenie za połączenie. Czysto teoretycznie możliwa jest bowiem sytuacja, że na pięć dzwoniących osób każda z nich zapłaci inną kwotę za ten sam czas połączenia. Jednocześnie taka informacja daje klientowi do zrozumienia, że firma nie czerpie korzyści finansowych i nie pobiera dodatkowych opłat za możliwość nawiązania z nią kontaktu. Jedyne opłaty to te nakładane przez operatora.