Pracujesz na umowę-zlecenie? Sprawdź, czy okres zatrudnienia na umowie cywilnoprawnej będzie wliczał się do emerytury.
Warunkiem nabycia prawa do emerytury w chwili obecnej jest fakt podlegania ubezpieczeniu oraz osiągniecie odpowiedniego (określonego w ustawie) wieku. Czy zatem, pracując na popularnej w naszym kraju umowie-zleceniu, nabywamy prawa do emerytury? Owszem. Przy umowie tego typu standardowo odprowadzane są takie same składki ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, jak w przypadku umowy o pracę. Istnieją jednak wyjątki.
Kiedy pracodawca nie odprowadza składek?
Składki ubezpieczeniowe zlecenia nie są odprowadzane od umowy-zlecenia tylko w jednym przypadku - kiedy pracownikiem jest osoba, która nie ukończyła jeszcze 26 lat i jednocześnie jest uczniem lub studentem.
Zlecenie to jednak nie etat
Warto podkreślić, że umowa-zlecenie posiada jednak kilka istotnych wad, o których należy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na tę formę zatrudnienia. Czas pracy w ramach umowy-zlecenia nie jest brany pod uwagę w przypadku:
- Wyliczania okresu przysługującego płatnego urlopu, np. wypoczynkowego.
- Obliczania stażu pracy.
- Wyliczania wysokości odprawy.
Sprawdź też: Jak oszczędzać na emeryturę?
Poza powyższymi mankamentami zatrudnienia na zlecenie, warto pamiętać, że jeżeli pracowaliśmy ramach tej umowy i odprowadzaliśmy składki emerytalne i rentowe (a dokładniej – czynił to za nas pracodawca), to dadzą one nam prawo do wliczania tego okresu do nabycia praw do emerytury.
Dotyczy to zarówno nabycia praw do emerytury zarówno na nowych, jak i starych przepisach.