Polskie ustawodawstwo przewiduje możliwość zawieszenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Właściciel firmy może z takiej opcji skorzystać, np. gdy utraci płynność finansową lub ma inne przejściowe problemy. W czasie zawieszenia działalności przedsiębiorcy przysługują różne przywileje, a także obowiązują go pewne zakazy. Co może w takiej sytuacji, a czego nie właściciel firmy?
Skorzystać z zawieszenia firmy może jedynie przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność i niezatrudniający pracowników.
Jak zawiesić działalność gospodarczą?
Wniosek o zawieszenie firmy - czy też jej wznowienie - możemy złożyć:
- przez Internet, korzystając z podpisu elektronicznego,
- osobiście w urzędzie gminy lub listem poleconym.
Zawieszenie działalności gospodarczej wymaga złożenia wniosku CEIDG-1 o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej. Składając taki dokument bezpośrednio w urzędzie gminy, należy posiadać przy sobie dowód osobisty.
Przedsiębiorca może zawiesić swoją działalność na okres od 30 dni do 2 lat. Termin zawieszenia wykonywania działalności rozpoczyna się od dnia, który został wskazany we wniosku, nie wcześniej jednak niż w dniu złożenia wniosku. Okres ten trwa aż do momentu złożenia wniosku o wznowienie działalności.
Czego nie można w czasie zawieszenia?
W okresie zawieszenia działalności firmy przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej oraz uzyskiwać z tego tytuł przychodów. Nie może on także realizować żadnych usług na podstawie umowy o dzieło lub zlecenia, tzn. usług, które były wykonywane w ramach prowadzonej działalności. Podczas okresu zawieszenia właściciel firmy nie ma prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, amortyzacji nie podlegają składniki majątku nieużywane w związku z zawieszeniem działalności gospodarczej.
Zawieszenia działalności a ZUS
W okresie zawieszenia firmy przedsiębiorca jest wyrejestrowany z ZUS-u, dzięki czemu nie musi opłacać składek. Jest to jednak równoznaczne z tym, że po upływie 30 dni od zapłaty ostatniej składki traci on prawo do świadczeń zdrowotnych. Dodatkowo okres zawieszenia działalności nie zalicza się do lat pracy, które uprawniają do otrzymania emerytury.
Co można w czasie zawieszenia?
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej precyzuje, co może przedsiębiorca w okresie zawieszenia firmy:
- Może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
- Może przyjmować należności lub regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
- Ma prawo do zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia.
- Może uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem.
- Ma prawo do wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa.
- Może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.
- Może podlegać kontroli skarbowej na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.