Leasing vs kredyt: jak szybciej i łatwiej pożyczyć pieniądze?

2015-03-31 16:17:04

Aby utrzymać się na rynku, każde przedsiębiorstwo musi nieustannie się rozwijać. Niestety, trudno to zrobić bez kupna kolejnych maszyn czy samochodów do przewozu produktów. Jak sfinansować takie wydatki? Możemy skorzystać z leasingu lub kredytu.

Firma funkcjonująca krótko na rynku może mieć problemy z otrzymaniem kredytu w banku, ponieważ większość instytucji finansowych wymaga co najmniej 12 miesięcy istnienia podmiotu gospodarczego, a czasami nawet 2 lat. W przypadku, gdy nie ma takiego wymogu, przedsiębiorca może spodziewać się mniej korzystnych warunków kredytowania.

Leasingodawcy z reguły nie posiadają tak restrykcyjnych jak banki żądań w zakresie stażu działalności firm, oddając środek trwały w leasing. W związku z tym nawet nowi przedsiębiorcy bez problemu mogą podpisać umowę leasingową.

Leasingowany środek trwały

Decydując się na leasing środka trwałego, firma nie staje się jego właścicielem. Jest nim leasingodawca, a przedsiębiorca tylko wypożycza przedmiot umowy. Tym może być np. samochód, który można wykupić po zakończeniu okresu leasingu. W przypadku kredytu jego zabezpieczeniem najczęściej jest zakupiony środek trwały.

Optymalizacja podatków

Kredyt na firmę sprawia, że do kosztów uzyskania przychodu zalicza się tylko odsetki. Spłaty kapitału natomiast nie można wliczyć, nawet jeśli w całości środki zostały przeznaczone na zakupy firmowe.

W leasingu finansowym w koszty uzyskania przychodu można wpisać tylko część odsetkową raty leasingowej. W przypadku leasingu operacyjnego w kosztach ujmuje się prawie wszystkie wydatki leasingowe: czynsz inicjalny, całą ratę leasingową, opłaty manipulacyjne i prowizje związane z umową. To pozwala przedsiębiorcy zaoszczędzić na podatku dochodowym. W przypadku rozliczania kosztów paliwa, części zamiennych czy serwisu, w obydwu przypadkach możliwości są takie same.

Po zakończeniu okresu leasingowego przedsiębiorca może wykupić leasingowany środek trwały jako firma lub jako osoba prywatna. Kwotę wykupu ustala się na początku korzystania z leasingu. W przypadku, gdy leasingowany środek trwały przechodzi na firmę, jego koszt można rozliczyć w przedsiębiorstwie, a także odliczyć związany z nim VAT. Po zakończeniu spłaty kredytu przedsiębiorca staje się właścicielem kredytowanego produktu.

Zalety i wady

Zaletą leasingu jest niewątpliwie jego prostota. Widać to już w sposobie prezentowania oferty leasingu. Przede wszystkim przedsiębiorca widzi koszty, jakie poniesie z tytułu pierwszej wpłaty, rat leasingowych itd. Koszt całkowity oferty jest wartością, która pozwala na łatwiejsze porównywanie ofert różnych firm. Z kredytem bywa różnie pod względem różnorodności kosztów, ponieważ do kwoty zobowiązania dochodzą opłaty przygotowawcze, dodatkowe ubezpieczenia itp.

Ilona Maciejuk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam