Posiadacze Internetu mobilnego muszą mieć się na baczności. Brak ostrożności może skutkować tym, że trzeba będzie zapłacić słony rachunek za dostęp do Sieci, a wszystko za sprawą sprytnych oszustów. Sprawdź, jak się przed nimi uchronić.
Internet mobilny to bardzo przydatna usługa. Niestety jej powszechność kusi oszustów, którzy szukają sposobów aby wyłudzić od nas pieniądze. Na co należy uważać?
Horrendalnie wysokie rachunki
Zwykle orientujemy się, że coś jest nie tak z naszym telefonem, gdy nasz rachunek jest dużo większy niż przewidywaliśmy. Oszuści starają się wykorzystać nasze środki, zapisując nas na płatne usług poprzez naszą kartę SIM.
Sposoby zapisania się na płatne usługi
Istnieją trzy sposoby zapisania się na płatne usługi dodatkowe, zwane u operatorów usługami Premium. Pierwszy sposób to proste wysłanie SMS-a aktywacyjnego. Drugi sposób to podanie swojego numeru telefonu na stronie aktywacyjnej, a następnie potwierdzenie PIN-em, że chcemy otrzymywać płatną usługę. Te dwie metody wymagają od nas aktywnego działania. W przypadku trzeciej metody, o której poniżej, nie jest ono już konieczne.
Cicho i bez naszej wiedzy
Trzecia metoda zapisania się na płatne usługi nosi nazwę WAP billingu i nie wymaga od użytkownika w ogóle żadnego wysyłania wiadomości tekstowych, wpisywania numeru telefonu czy potwierdzania z pomocą PIN-u. Metoda ma charakter cichy i bezwiedny. Osoby, które padły ofiarą takiego ataku nie wiedzą, że zapisały się na drogą usługę i że ich rachunek będzie znacznie wyższy niż się spodziewają.
WAP billing – sposób działania
Metoda jest oparta o prosty mechanizm. Do jej uruchomienia potrzebny jest użytkownik z Internetem mobilnym oraz kliknięcie w odpowiedni link. Kliknięcie w link zastępuje wysłanie SMS-a czy potwierdzenie PIN-em. W założeniu miał to być prosty standard płatności. W praktyce otwiera jednak szereg możliwości oszukiwania. Płatna aktywacja subskrypcji może mieć miejsce, gdy przeglądamy Internet i trafimy na fałszywy link lub gdy ktoś nie powołany dostanie dostęp do naszego hotspota działającego na naszym Internecie mobilnym i aktywuje nam specjalnie rachunek.
Jak się chronić?
Aby uchronić się przed ryzykiem pojawienia sie niechcianych kosztów, należy zadzwonić do obsługującego nas operatora i sprawdzić, czy nasza karta internetowa ma zablokowane usługi PREMIUM (WAP PREMIUM). Możemy ustawić wtedy blokadę tych usług. W Plusie wystarczy do tego SMS. Przydaje się także uzbrojenie przeglądarki w dodatki AdBlock/NoScript. Dzięki nimi odfiltrujemy reklamy, które są częstym źródłem linków WAP-billingowych.