Znajdziemy je na różnych ofertach reklamowych oraz w gazetach, bardzo często pojawiają się również na fakturach, a także na biletach. Mowa o kodach QR (Quick Response). Sprawdźmy, jak działają.
Można powiedzieć, że kody QR są nowocześniejszymi braćmi kodów kreskowych. W jednym i drugim przypadku zapisywane są na nich różne informacje. O ile pod postacią kodu kreskowego można zapisać jedynie kilkanaście cyfr, o tyle kody QR to już rząd 4 tys. cyfr, liter oraz znaków specjalnych. Już to pokazuje różnice w możliwościach w obydwu rodzajach kodów.
Kodowanie informacji
W przypadku kodów QR wielkość zakodowanej informacji jest uzależniona od liczby modułów (białe i czarne kwadraty znajdujące się obok siebie – odpowiedniki zer i jedynek). Co można zapisać w takim kodzie? Właściwie - wszystko. Powszechnie umieszcza się tam linki do portali społecznościowych, adresy stron internetowych, różnego rodzaju dane kontaktowe, a nawet przeróżne teksty.
Kody te są chętnie wykorzystywane przez reklamodawców lub producentów różnych produktów. Co ciekawe, kody te powstały z myślą o przemyśle i transporcie, a miały ułatwić błyskawiczne rozpoznawanie przesyłek.
Tak naprawdę kody nie muszą być w kolorze czarno-białym. Ważne jednak, żeby pomiędzy modułami stworzyć wyraźny kontrast, bo inaczej nie będzie można odczytać informacji.
Jak odczytywać kody QR?
Do odczytania kodów QR potrzebny jest smartfon. To jednak nie wszystko. Należy zainstalować aplikację Quick Response. Proces odczytu przebiega następująco: smartfon za pomocą aparatu fotograficznego, skanuje kod QR, a następnie odczytuje dane i w zależności od zakodowanych informacji, może np. uzupełnić dane do wykonania przelewu. W ten sposób nie trzeba już przepisywać danych z faktury, a nawet nie jest potrzebny komputer do wykonania przelewu. Wystarczy telefon z odpowiednią aplikacją. Ułatwia to znacznie wykonywanie operacji finansowych.
Kody QR na świecie
Trudno jednak powiedzieć, żeby transakcje z wykorzystaniem kodów QR były powszechne w naszym kraju. Polacy raczej nie zachwycili się tym rozwiązaniem i tylko niewielki procent społeczeństwa posługuje się tymi kodami. Inaczej jest na przykład w Japonii, gdzie kody QR są niezwykle popularne i chętnie wykorzystywane. Być może dlatego, że to właśnie w tym kraju kody Quick Response zostały właśnie wymyślone - w 1994 roku. Było to dziełem firmy Denso-Wave.
Na koniec warto dodać, że kody QR doskonale radzą sobie ze znakami różnych alfabetów, od właśnie japońskiego, poprzez łaciński, grecki, hebrajski, po cyrylicę i język arabski.