Wynajem mieszkania wiąże z przyjęciem odpowiedzialności za stan mieszkania przez obydwie strony umowy, nakładając na nie określone obowiązki. Mieszkanie oraz jego wyposażenie zużywają się, co jest normalnym procesem w eksploatacji. Oznacza to, że nierzadko wymagają remontów. Sprawdźmy, kto w takim przypadku odpowiada za naprawy.
Mieszkanie, które przeznaczone jest na wynajem, musi spełniać pewne warunki, do jakich należy przede wszystkim dobry stan techniczny. Wiadomo, że w miarę użytkowania lokalu różne naprawy czy remonty są nieuniknione.
Co mówi prawo?
Zapisy Kodeksu cywilnego (art. 681) i Ustawy o ochronie praw lokatorów (art. 6b) określają, że to najemca powinien utrzymywać lokal we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym oraz chronić przed dewastacją, a także przed uszkodzeniami - dotyczy to również części wspólnych budynku. Według tych zapisów, najemca ponosi odpowiedzialność za konserwacje i naprawy:
- podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych, szklanych i innych;
- okien i drzwi;
- wbudowanych mebli, łącznie z ich wymianą;
- kuchni i grzejników wody przepływowej, podgrzewaczy wody, wanien, muszli klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą;
- instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany przewodów oraz instalacji anteny zbiorczej;
- pieców węglowych i akumulacyjnych;
- centralnego ogrzewania;
- przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych oraz dbanie o ich drożność;
- innych elementów wyposażenia lokalu;
- malowanie lub tapetowanie oraz remont tynków, ścian i sufitów,
- malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych.
Inne rozwiązania
W oparciu o art. 6f Ustawy o ochronie praw lokatorów, umowa może najmu jednak w inny sposób regulować obowiązki najemcy w zakresie napraw i remontów. Gdy strony nie wprowadzą żadnych zapisów odnośnie do napraw w lokalu, domyślnie zastosowanie będzie miała Ustawa o ochronie praw lokatorów.
Gdy podczas trwania najmu dojdzie do poważnej awarii, należy niezwłocznie powiadomić o tym wynajmującego i ustalić czas naprawy. Jeżeli usterka nie zostanie usunięta w określonym terminie, najemca ma prawo ją usunąć na koszt wynajmującego. Dodatkowo najemca może żądać obniżenia czynszu za okres, gdy mieszkanie nie było w pełni funkcjonalne.
Bardzo dobrym rozwiązaniem może być ubezpieczenie lokalu na wypadek usterek technicznych lub innych uszkodzeń związanych z użytkowaniem.