Do kart płatniczych z funkcją zbliżeniową zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Okazuje się, że Polacy korzystają z nich niezwykle chętnie. Obecnie coraz popularniejsze staje się jednak dokonywanie płatności przy pomocy telefonu.
Banki, obserwując zainteresowanie Polaków innowacjami, wprowadzają na rynek coraz to nowe aplikacje, za pomocą których klient może korzystać ze swojego konta bankowego, w tym dokonywać płatności. Użytkownik może już nie tylko sprawdzić przez telefon stan rachunku osobistego, ale także zlecić wykonanie przelewu, założyć lokatę, a nawet w kilka sekund dokonać płatności.
Obecnie dostępnych jest kilka rodzajów płatności przy pomocy telefonu. Korzystać możemy z płatności NFC, usługi MasterCard Mobile oraz różnego rodzaju aplikacji, takich jak: IKO, iKASA i PeoPay. Płatności dokonywać można także poprzez technologię HCE, dzięki Polskiemu Standardowi Płatności. Omówmy te najpopularniejsze.
Płatności NFC
Pierwszą z rozpowszechnionych na polskim rynku opcji korzystania z telefonu jako narzędzia płatniczego były płatności NFC. Dzięki tej technice możliwe jest opłacanie rachunków przy użyciu telefonu. Klient otrzymuje kartę płatniczą do konta osobistego zapisaną na karcie SIM. Z funkcji tej korzystać mogą posiadacze telefonu z anteną NFC. Niestety wyposażone są w nią jedynie niektóre aparaty. Usługę należy aktywować u operatora telefonii komórkowej. W zależności od banku możemy otrzymać kartę NFC z funkcją karty debetowej lub kredytowej.
PeoPay i IKO
Innym sposobem dokonywania płatności mobilnych jest korzystanie z aplikacji udostępnianych przez banki swoim klientom.
Klienci Banku Pekao mogą korzystać z a aplikacji PeoPay. Płatności można dokonywać w oznaczonych punktach. PKO BP i Inteligo udostępniły zaś swoim klientom aplikację IKO. Korzystając z PeoPay i IKO możliwe jest także wypłacanie gotówki z bankomatów.
Korzystając z wymienionych opcji, podczas skanowania produktów przez kasjera musimy zalogować się do aplikacji - niezbędne jest więc połączenie z Internetem. Po zeskanowaniu produktów generujemy kod w aplikacji i podajemy go sprzedawcy, po czym zatwierdzamy płatność.
HCE
Jedną z najnowszych opcji jest możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych opartych o chmurę i technologię HCE. Opcja ta została wprowadzona przez Visę. W tym przypadku nie ma konieczności posiadania specjalnej karty SIM w telefonie – jest to główna różnica pomiędzy HCE a NFC.
W przypadku technologii HCE informacje potrzebne do zrealizowania transakcji będą przechowywane w chmurze obliczeniowej. W tym przypadku możemy więc płacić mobilnie bez względu na telefon, jaki posiadamy, czy operatora telefonii, z którego usług korzystamy.
MasterCard zlecił jakiś czas temu przeprowadzenie badań, z których wynika, ze 22 proc. Polaków korzysta z możliwości płatności zbliżeniowych. Jest to wysoki wskaźnik, zwłaszcza że konto osobiste posiada 75 proc. z nas. Czy możliwość płatności telefonem Polacy przyjmują równie optymistycznie?