Kupno nowego telefonu wiąże się z otrzymaniem gwarancji, która teoretycznie zapewnia nam spokój nawet w razie problemów z działaniem urządzenia. Niestety umowa gwarancyjna nie zawsze rozwiąże nasz kłopot.
Telefon komórkowy można nabyć u jednego z operatorów lub też bezpośrednio w sklepie stacjonarnym czy internetowym. Jeśli mówimy o urządzeniu nowym, mamy też świadomość, że wraz z nim otrzymujemy prawa wynikające z gwarancji, a więc zapewnienie, że producent naprawi nasze urządzenie, jeśli z określonych powodów ulegnie ono awarii. Jak w praktyce korzystać z takiego prawa?
Gwarancja nie musi rozwiązywać wszystkich problemów
Przede wszystkim należy pamiętać, że reguły świadczenia usług gwarancyjnych są określane przez producenta danego sprzętu. To z kolei oznacza, że w zależności od tego, jakiej marki telefon kupiliśmy, zasady świadczenia napraw gwarancyjnych mogą być różne.
Poza wyłączeniem niektórych rodzajów uszkodzeń z gwarancji, może się okazać, że nasze urządzenie będzie spędzało więcej czasu w serwisie niż w naszych dłoniach. Producent może bowiem próbować naprawiać telefon praktycznie w nieskończoność, o ile tak zaznaczył w umowie. Taka gwarancja może w rezultacie przynieść nam, jako klientom, więcej szkód niż pożytku.
Gdzie oddać telefon na gwarancji?
Najprostszym rozwiązaniem będzie skorzystaniem z danym znajdujących się na umowie gwarancyjnej i oddanie telefonu do jednego z serwisów stacjonarnych lub wezwanie kuriera, który dostarczy urządzenie w odpowiednie miejsce. Oba rozwiązania pozwolą zrealizować naprawę gwarancyjną stosunkowo szybko. Jeśli telefon zwrócimy do operatora lub sklepu, cały proces może się znacznie wydłużyć. Pamiętajmy przy tym, że serwis w ostateczności nie musi zakwalifikować sprzętu do naprawy w ramach gwarancji.
A może reklamacja?
Każda osoba posiadająca gwarancję na swój telefon może w pewnym sensie zrezygnować z przysługującego jej z tego tytułu prawa, a telefon oddać w ramach reklamacji. Co to oznacza? Jeśli urządzenie będzie posiadało wady lub ulegnie awarii, która będzie wynikała z niewłaściwego montażu czy innych wad konstrukcyjnych, producent lub sprzedawca będą musieli rozwiązać ten problem i dostarczyć nam produkt pełnowartościowy. Jeśli nie będzie możliwa jego naprawa, już po pierwszej nieudanej wizycie w serwisie możemy domagać się wymiany telefonu na nowy. Co więcej, sprzedawca będzie miał obowiązek wymiany produktu lub zwrotu pieniędzy.