Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych nakłada określone obowiązki zarówno na abonenta, jak i operatora. Ten pierwszy zobowiązuje się do regularnego opłacania faktur, a operator - do zapewnienia klientowi dostępu do usług zgodnie z ich regulaminem. Jeśli nie będzie wywiązywał się w należyty sposób z postanowień umowy, poniesie konsekwencje.
Usługi telekomunikacyjne są świadczone na podstawie umów zawieranych między abonentem a operatorem. W umowie określone są też warunki, z jakich operator musi się wywiązać, realizując usługę na rzecz klienta. Co grozi za nienależyte wykonanie lub całkowity brak wykonania takiej usługi?
Zasady określone w umowie
Każdy operator powinien określić konsekwencje nakładane na siebie w przypadku przerw w dostawie i realizacji swoich usług wobec klienta. Zapis taki powinniśmy znaleźć w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych. To z kolei oznacza, że w zależności od tego, z usług którego operatora korzystamy, nasze prawa do odszkodowania mogą się różnić.
Jeśli mamy wątpliwością co do słuszności zapisów takiej umowy, pomocne okażą się przepisy Kodeksu cywilnego i Prawa telekomunikacyjnego.
Przerwy w dostawie usług powszechnych
W przypadku usług powszechnych (np. Internet dial-up), przerwanie ich świadczenia wiąże się z nieco poważniejszymi konsekwencjami, niż będzie to miało miejsce w przypadku pozostałych usług. Za każdy dzień przerwy możemy oczekiwać odszkodowania, które będzie określone w wysokości 1/15 średniej, miesięcznej opłaty abonamentowej. Aby jednak móc ubiegać się o taką rekompensatę, łączny czas przerw w danym miesiącu musi być większy niż 36 godzin.
Standardowe przepisy
Niezależnie od powyższych zapisów, za każdy dzień niewywiązania się operatora z umowy przysługuje nam odszkodowanie w wysokości 1/30 miesięcznego abonamentu. W tym przypadku, aby uzyskać odszkodowanie, przerwa musi wynosić minimum 12 godzin.
Warto przy okazji podkreślić, ze zasada ta jest stosowana nie tylko dla usług powszechnych. Większość operatorów działających w naszym kraju określiła w swoich umowach właśnie takie warunki naliczania odszkodowań.
Odszkodowanie na miarę poniesionych strat
W szczególnych przypadkach każdy abonent ma prawo samodzielnie określić wysokość odszkodowania, jakie chce uzyskać. Aby tak się stało, musimy być w stanie udowodnić, że w związku z niedotrzymaniem warunków umowy i przerwą w świadczeniu usług, odnieśliśmy straty, których wysokość (materialną) jesteśmy w stanie dokładnie określić.