W przypadku, gdy operator nie odpowiedział na składaną przez nas reklamację, nie trzeba załamywać rąk. Mamy kilka dróg działania. Warto dowiedzieć się, jak doprowadzić problematyczną sprawę do końca, który nas usatysfakcjonuje.
Składając reklamację operatorowi usług telekomunikacyjnych, liczymy na pozytywne jej rozpatrzenie. Nie zawsze jednak tak jest. Co dzieje się dokładnie, gdy operator na naszą reklamację nie odpowiedział?
Korzyści z braku odpowiedzi
W wielu przypadkach brak odzewu to dobra informacja dla konsumenta. Operatora obowiązuje termin 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację konsumenta. Jeśli nie zrobi on tego w tym przewidzianym czasie, to przyjmuje się, że reklamacja została uwzględniona. Oczywiście inaczej wygląda sytuacja, gdy operator poinformuje klienta o tym, że zgłoszenie jest niepełne. Po jego uzupełnieniu okres rozpatrywania pisma zaczyna się od początku i trwa znowu 30 dni.
Droga sądowa
Jeżeli mamy roszczenia reklamacyjne wobec operatora, to możemy z nimi wystąpić na drogę sądową. Gdy zażądaliśmy na potrzeby zgłoszenia szczegółowego wykazu wykonanych usług, a operator kazał nam za to dodatkowo zapłacić, to w razie uwzględnienia reklamacji przysługuje nam prawo do zwrotu opłaty.
Na drogę sądową można wystąpić już w trakcie postępowania reklamacyjnego. Nie jest to możliwe tylko w przypadku przedsiębiorcy wyznaczonego, jakim jest w praktyce tylko Telekomunikacja Polska S.A.
Innym rodzajem drogi sądowej jest postępowanie przed sądem polubownym. Działa on przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Koszt wniosku to 100 zł. Opłatę wpłacamy jednak tylko po otrzymaniu wezwania z sądu polubownego. Dostaniemy je zaś tylko wtedy, kiedy operator (czyli przeciwna strona sporu) wyrazi zgodę na rozpatrywanie sprawy przez sąd polubowny.
Postępowanie mediacyjne
Jeśli wolimy nie wchodzić na drogę sądową, a z drugiej strony chcemy dochodzić naszych praw, to możemy wybrać alternatywne rozwiązanie, jakim jest postępowanie mediacyjne. Jest ono prowadzone przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Co istotne, takie postępowanie nic nas nie kosztuje.
Konkludując, konsument ma całkiem szeroki wachlarz możliwości działania, jeśli nie otrzyma odpowiedzi na swoją reklamację. To, jaką opcję wybierze, będzie zależeć od okoliczności poszczególnych sytuacji.