Dziwne zapisy w umowie kredytowej lub pożyczkowej to powód do niepokoju. Jeśli nie jesteśmy w stanie sobie sami poradzić z ich zrozumieniem, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty. A jeśli udamy się w tym celu do odpowiednich specjalistów, wcale nie będziemy musieli za to płacić.
Umowy kredytowe czy pożyczkowe potrafią być bardzo zawiłe i niezrozumiałe. Niejasne zapisy w umowie to pierwszy powód do tego, aby zakwestionować dobre intencje pożyczkodawcy. Oczywiście często nie jesteśmy w stanie tego zweryfikować w 100 procentach samodzielnie, jeśli nie zasięgniemy porady fachowców. Do kogo w takiej sprawie najlepiej się zwrócić?
Do Federacji Konsumentów…
Federacja Konsumentów to instytucja, do której należy w sytuacji problemów ze zrozumieniem podejrzanych zapisów w umowach kredytowych zwrócić się w pierwszej kolejności.
FK to organizacja pozarządowa, której głównym celem jest ochrona interesów konsumentów oraz ich indywidualnych praw. Chroniąc konsumentów, Federacja skupia się w swoich działaniach przede wszystkim na prowadzenia poradnictwa prawnego. Jest to pomoc, której potrzebuje właśnie osoba mająca przed sobą umowę z niezrozumiałymi dla niej zapisami.
Kierując się do Federacji, możemy liczyć na fachową pomocą i zyskać poradę na temat tego, co zrobić z daną umową. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, Federacja Konsumentów może zająć się podjęciem czynności w naszym imieniu.
Organizacja ma 48 oddziałów w całej Polsce.
…lub do Miejskiego (Powiatowego) Rzecznika Konsumentów
Rzecznik Konsumentów również prowadzi darmowe poradnictwo konsumenckie. Do jego zadań zalicza się udzielanie informacji prawnych w takich kwestiach jak ochrona interesów konsumentów.
Rzecznik może - oprócz niezbędnej rady - zająć się interwencją w naszym imieniu lub pomóc nam w prowadzeniu sprawy sądowej, jeśli zajdzie taka potrzeba.
W kontekście dziwnych zapisów umów należy wspomnieć o tym, że rzecznik może występować do przedsiębiorców, jeśli ci stosują niedozwolone praktyki rynkowe lub w dokumenty wplatają niedozwolone postanowienia umowne. Jeśli rzecznik zwróci się do pożyczkobiorcy z prośbą o wyjaśnienia, ten ma obowiązek udzielenia odpowiedzi pod groźbą kary grzywny. Rzecznika Konsumentów znajdziemy albo w starostwie powiatowym, albo w urzędzie miasta.